۱۳۸۹ آذر ۲۸, یکشنبه

اسطوره آبی ها 61 ساله شد/ ناصر خان تولد مبارک

اسطوره باشگاه استقلال امروز 61 ساله شد. ناصر حجازی محبوب ترین بازیکن تاریخ باشگاه استقلال 28 آذر 1328 در محله سلسبیل تهران بدنیا آمد. حجازی که ابتدا بسکتبال بازی می کرد، فوتبال را از تیم نادر شروع کرد و از این تیم به تیم ملی دعوت شد.
او یکی از بازیکنان کشف شده توسط رایکوف بود که او را از تیم دسته دومی نادر به تیم ملی دعوت کرد. حجازی بعد از حضور در تیم ملی جوانان به تیم ملی بزرگسالان راه یافت و تا سال 59 ، حدود یک دهه در تیم ملی بازی کرد و با تیم ملی 2 بار قهرمان جام ملتهای آسیا شد و در جام جهانی 1978 نیز برای تیم ملی بازی کرد.


حجازی در سال 1348 با یک قرارداد شش هزار تومانی به تیم استقلال( تاج سابق) پیوست و با حضور در این تیم به چهره سرشناسی در فوتبال ایران تبدیل شد. اولین بازی رسمی حجازی برای تیم استقلال در جام میلز هند بود. حجازی در فصل 55 لیگ تخت جمشید با قرارداد 300 هزار تومانی به تیم شهباز پیوست و تا سال 58 در این تیم بازی کرد. او در سال 58 مدتی را نیز در تیم منچستریونایتد تمرین کرد، اما به دلیل نداشتن رضایتنامه نتوانست با این باشگاه انگلیسی قرارداد ببندد. بازگشت به استقلال فصل جدیدی در دوران ورزشی حجازی بود و تا سال 65 در این تیم ماند و مدتی نیز هدایت این تیم را در سال 61 بر عهده گرفت. حضور در بنگلادش و تیم محمدان دوباره نام حجازی را مطرح کرد. او در بنگلادش علاوه بر بازی مربیگری هم می کرد و محمدان را دو بار به جام باشگاههای آسیا رساند که یک بار به جمع 4 تیم برتر آسیا راه یافت.
حجازی که مربیگری را از تیم محمدان بنگلادش آغاز کرده بود، اوایل دهه 70 و در بازگشت به ایران مربی شهرداری کرمان شد و سپس هدایت تیم متمول بانک تجارت را بر عهده گرفت که علی دایی را در ترکیب تیمش داشت. سپاهان مقصد بعدی ناصرخان بود و در پاییز 75 بالاخره علی فتح الله زاده حکم مربیگری استقلال را به نام استقلال زد. یک قهرمانی لیگ و یک نایب قهرمانی آسیا دستاورد حجازی در استقلال بود که به طرز مشکوکی در اواخر فصل 77 کنار گذاشته شد.
حجازی بعد از استقلال تهران، در تیم های ذوب آهن، استقلال رشت، استقلال اهواز، نساجی مربیگری کرد و در فصل 86 دوباره با حکم فتح الله زاده مربی استقلال شد که دوران ناموفقی در این تیم داشت و جایش را به فیروز کریمی داد. اسطوره آبی ها فصل گذشته را در تیم دی استرادا اسلواکی فعالیت کرد که زمستان سال گذشته به دلیل بیماری مجبور به بازگشت به ایران شد. او پس از بهبودی اکنون در باشگاه استقلال فعال است و رئیس کمیته فنی باشگاه محسوب می شود.
حجازی در رده بندی برترین دروازه بانان قرن بیستم  در رتبه چهل و یکم قرار گرفت و دومین دروازه بان قرن فوتبال آسیا شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر