۱۳۸۹ آذر ۲۹, دوشنبه

نصيرزاده: آئين‌نامه مسابقات زيرنظر فيفا نيست/ بازي ذوب آهن و مس با وجود اشتباه بزرگ داور نبايد تكرار شود

ديدار ذوب آهن و مس كرمان با تصميم جنجالي تيم داوري اين بازي همراه بود و پنالتي ادينيهو به دليل اينكه اين بازيكن قبل از زدن ضربه مكث كرده بود مردود اعلام شد و جالب اينجاست كه داور اين پنالتي را تكرار نكرد تا مرتكب اشتباه فاحشي شود. در اين شرايط خيلي‌ها در انتظار تكرار اين مسابقه هستند ولي چنين چيزي در آئين‌نامه مسابقات ليگ ايران وجود ندارد.
هوشنگ نصيرزاده كارشناس داوري و حقوقي فوتبال ايران در گفت‌وگو با خبرنگار سايت گل مي‌گويد:« با توجه به مقررات جديد چنانچه زننده پنالتي قبل از زدن ضربه مكث كند و در واقع اسباب فريب دروازه‌بان را فراهم كند، رفتار غيرورزشي تلقي شده و بازيكن اخطار مي‌گيرد البته بعد از آن دو شرط وجود دارد. اگر توپ به گل تبديل شود پنالتي بايد تكرار شود ولي اگر توپ گل نشود بايد يك ضربه آزاد غيرمستقيم عليه تيمي كه صاحب پنالتي اعلام شود. به نظر مي‌رسد داور با يك تصميم اشتباه به جاي تكرار پنالتي، ضربه آزاد غيرمستقيم اعلام كرد.»
نصيرزاده ادامه مي‌دهد:«‌ آئين‌نامه مسابقات ليگ ايران زيرنظر هيئت رئيسه و سازمان ليگ است نه فيفا،‌ به همين دليل آئين‌نامه برگزاري مسابقات فيفا در ايران كاربرد ندارد،‌ همانطور كه يوفا نيز براي خودش مقررات خاصي دارد و به عنوان مثال بازي‌هاي نيمه تمام را از زماني كه مدت آن باقي مانده است تكرار مي‌كند اما فيفا هميشه مسابقاتي كه ناتمام مي‌ماند را از ابتدا تكرار مي‌كند. هر تشكيلاتي كه بازي برگزار مي‌كند براي خود آئين‌نامه مجزايي دارد و اين يك امر طبيعي در فوتبال جهان است.»
نصيرزاده خاطرنشان مي‌كند:«‌تكرار مسابقه در چنين مواردي در كشور ايران فاقد هر گونه پشتوانه حقوقي و قانوني است و در آئين‌نامه ليگ ديده نشده است. در ماده 38 آئين‌نامه انضباطي آمده كه در صورت اشتباه مقامات رسمي در برگزاري مسابقه مي‌توان نتيجه را تأييد يا بازي را تكرار كرد اما همين آئين‌نامه مقامات رسمي را شامل هيئت‌ها،‌ فدراسيون و باشگاه‌ها مي‌داند و داور مسابقه جزو مقامات رسمي مسابقه است. منظور ماده 38 اشتباه سازمان ليگ يا كميته مسابقات است نه داوران مسابقه. زيرا در قانون 5 فوتبال آمده كه تصميمات داور در ورزش فوتبال نهايي و پايان‌يافته تلقي مي‌شود و توسط مقامات ديگر قابل تغيير و تبديل نيست.»
اين كارشناس داوري تأكيد مي‌كند:« در بازي ازبكستان و بحرين كه داور ژاپني مرتكب اشتباه شد فيفا از ماده‌اي استفاده كرد كه در آن آمده بود تصميماتي كه هيئت برگزاري در بازي‌ها مي‌گيرد نهايي است زيرا آئين‌نامه برگزاري مسابقات فيفا نيز به راحتي در رابطه با تكرار بازي‌هاي نداشت. تكرار مسابقه  نه براساس قوانين هفده‌گانه فوتبال كه براي 208 كشور جهان معتبر است اتفاق مي‌افتد بلكه تكرار احتمالي براساس آئين‌نامه برگزاري مسابقه است كه چنين چيزي در ايران وجود ندارد، همانطور كه يوفا هم چنين مقرراتي ندارد. بنابراين با وجود اشتباه هنگفت و فاحشي كه بخشي‌زاده انجام داد و ضايع شدن حق مس كرمان را در بر داشت، اين بازي نبايد تكرار شود چون تكرار مسابقه پشتوانه قانوني ندارد.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر