۱۳۸۹ آبان ۲۷, پنجشنبه

نگاه امنیتی به هواداران تراختور





TractorFansPortal.Com. یگان ویژه، بسیح ،نیروی انتظامی ، نیروهای ضد شورش با تمامی تجهیزات  و افراد لباس شخصی ،اینها گروههایی هستند که طرفداران تراکتور در هر بازی شاهد حضور پر رنگ و پر تعداد آنها در محوطه داخل و اطراف ورزشگاه هستند و اضافه کنید به اینها  موتوریهای مخصوص ضد شورش با راکبان عظیم الجثه که معمولا در اطراف ورزشگاه کمین میکنند.

بعد از آنکه ارتش سرخ آذربایجان بعد از هفت سال در جا زدن اجباری وارد لیگ برتر شد ،بی شک کمتر کسی فکر میکرد که هواداران پرتعداد و سرتا پا شور تراختور ،این چنین کل رسانه ها و مردم ایران را مات و مبهوت خویش سازند ،اما این اتفاقی بود که رخ داد و هر روز نیز بر رنگ و لعاب آن افزوده میشود.
شاید به ذهن  هر کسی که برای اولین بار،  پا به ورزشگاه سهند (یادگار) شهر تبریزمیگذارد خطور کند که اینجا قراره مسابقه فوتبال برگزار بشه یا میدان جنگه؟
اما باقی قضایا

اگر از شرح حال ورود به ورزشگاه که باید از هفت خوان رستم رد بشوی بگذریم میرسیم به قضییه تکراری و البته منزجر کننده دستگیریهای بعد از بازی های تراختور (و البته تازگیها شهرداری هم وارد عرصه شده.) اگر نگاهی گذرا به سایتهای مرتبط با آذربایجان بیانداریم شاهد خواهیم بود که در اکثر بازیهای تراختور ،دهها نفر از جوانان این مرز و بوم به بهانه های واهی دستگیر و روانه اطلاعات نیروی انتظامی میشوند که کار بسیاریشان نیز به دادگاه میکشه.
یکی از افسران نیروی انتظامی که ظاهرا دلش خیلی از تراختور پر بود میگفت ،از روزی که تراختور وارد لیگ برتر شده آرامش رو از ما گرفته ، وقتی دلیلش رو می پرسیدیم میگفت : در تمامی بازیهاش تا نصف شب در آماده باش کامل هستیم .

از آغاز لیگ امسال دشمنی های علنی بر علیه تراحتور آغاز شد از سه محرومیت ابتدای فصل تا برگزاریهای بازیهای این تیم در وسط هفته و در ساعات غیر مناسب (تراختور تا اینجای کار تنها یکبار روز جمعه بازی کرده) و سایر اقداماتی که همگی در جهت کاهش تعداد تماشاگران صورت پذیرفت.(اما باز تا این هفته تراختور بیشترین تعداد تماشاگر رو داشته)

اما سوال اصلی اینجاست که دلیل این همه نگاه تنگ نظرانه و البته امنیتی به هواداران تراختور چیست؟

اگر نگاهی گذرا به شعارهای هواداران تراختور که از اقصی نقاط کشور و تقریبا از تمامی شهرها و روستاهای تورک نشین خود را به استادیوم سهند می رسانند بیاندازیم شاید به نتایجی دست یابیم. در اکثر بازیهای تراختور این شعارها سر داده میشود :

یاشاسین  آذربایجان  ( شعاری همیشه جاوید که بدون استثنا در تمامی بازیهای تراختور طنین انداز میشود.)
یاشاسین   تراختور
تورک لرین افتخاری    ................    تراختور تراختور
آذربایجان وار اولسون   ...............    ایستمین کور اولسون
آذربایجان یوردوموز     ...............     تراختور بوز قوردوموز
تورک دیلینده مدرسه    ...............     اولمالیدی هر کسه
تراختوری ائل ایستر    ..............     شرفلی میلت ایستر
اورمو گولو سسلنیر     ..............     سوسوزام هارای هارای
گلین گئداخ آغلیاق      ..............      اورمو گولون دولدوراق
.
.
.
مضامین ملی و مشکلات عینی آذربایجان را میتوان به سادگی ازاین شعارها استنباط کرد.
در واقع طرفداران تراختور از کوچکترین فرصت ممکن ، نهایت استفاده را برای بیان خواسته های قانونی خویش میبرند .به عنوان نمونه الان بزرگترین مشکل زیست محیطی آذربایجان خشک شدن دریاچه زیبای اورمیه (اورمو گولو) میباشد که متاسفانه مسئولین مربوطه در خواب خرگوشی بسر میبرند و هر روز شاهد وخیم تر شدن موضوع هستیم ،حال طرفدارن تراختور از فرصت باهم بودن استفاده کرده و با شعارهایی که از عمق وجود بر میخزد ، خواستار حل این مشکل هستند .

آنچه مسلم است نیروهای امنیتی حساب ویژه ای روی هواداران آذربایجانی باز کرده اند و بصورت کاملا حساب شده سعی در کاهش افراد حاضر در ورزشگاه دارند اما ببینیم این ترفندها کارساز خواهد شد یا اینکه مثل فصول پیش که سنگشان به تیر خورد و بعد از هفت دوره حق خوری و نگه داشتن تراختور در لیگ یک شاهد فوران یکباره آتشفشان تراختوریها بودند ،اینبار نیز نظاره گر خروش این ملت خواهند بود.
گذشت زمان پاسخگوی این سوال خواهد بود.
به قلم: گونش

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر