۱۳۸۹ دی ۴, شنبه

باشگاه پرهوادار تراکتور در خصوص هواداران دهها میلیونی خود چگونه می اندیشد؟





TractorFansPortal.Com. در کنار همه ی زیباییهایی که تراکتور با حضور خود در لیگ برتر به فوتبال ایران ارزانی داشت حضور پرازدحام و پرشور هواداران آنقدر برای فوتبال کشور جذاب و مایه ی غرور و افتخار بود که همگان ضمن تحسین این استقبال کم نظیر نه فقط به تحسین واداشته میشدند بلکه انگشت حیرت نیز به دندان ی گزیدند! اما مثل همه ی زمانهایی که ایرانیان فعل نخبه کشی و استعداد زدایی را بخوبی صرف می نمایند اینبار نیز این استقبال تاریخی که چشمه ی جوشان شور، غرور و هیجان بود با سوء مدیریت و برخودهای سخیف و تنگ نظرانه میرود که به تنزل گراید. در لیگ نهم در شرایطی که برخی تیمها در برخی ورزشگاههای کشور جهت تشویق حضور هواداران ورزشگاه را سکه باران نموده و با هدایا و قرعه کشی و ... برای خود هوادار دست و پا می نمودند در نقطه ای دیگر از کشور دهها هزار نفر در سرما و گرما و باد و بوران صرفاً به دلیل عشق خود به سرزمین مادریشان با کوهپیمایی و بدون چشمداشت هیچگونه امکاناتی از اقصی نقاط کشور  به ورزشگاهی که در بدترین نقطه ی شهر مکانیابی شده و فاقد هرگونه امکانات رفاهی و امنیتی می باشد هجوم می آوردند ولی فوتبال ایران این حضور عاشقانه را برنتابید و دانسته یا ندانسته رفته رفته آن را به ضعف کشاند تا جایی که در آخرین بازیهای تراکتور در ورزشگاه سهند تعداد هواداران به کمترین میزان خود در طی دو فصل حضور تراکتور در لیگ برتر رسید درحالیکه بازیهای تراکتور در لیگ دسته اول نیز با استقبال دهها هزار نفری هواداران مواجه میشد. براستی چرا استقبال هواداران تراکتور که بواقع نعمتی برای فوتبال در رکود گراییده ی کشور می باشند بتدریج در حال افت می باشد؟
ممکن است گفته شود که استقبال هواداران در سال اول حضور تراکتور در لیگ برتر بدلیل شور و حال ناشی از سختی سالهای حضور تراکتور در لیگ دسته ی اول بوده است و طبیعی است که بتدریج این شور و هیجان تخلیه گردد ولی باید توجه نمود که تا قبل از بازی تراکتور با نفت تهران در هفته ی دهم نه تنها در تبریز بلکه در ورزشگاههای دیگر کشور نیز مسابقات تراکتور بخوبی مورد استقبال قرار می گرفتند که پیش آمدن مسائلی مانند مشکلات بلیطهای الکترونیکی، برگزاری بازیها در روزهای پرت هفته، برخوردهای نامناسب و دفع کننده ی امنیتی، قطع سرویس ایاب و ذهاب به ورزشگاه، نتایج ضعیف تیم، ایجاد حواشی مختلف جهت تضعیف تیم، تخریبات رسانه ای بر علیه هواداران این تیم مردمی و ... سبب افت یکباره ای استقبال هواداران گردید.
همه ی عواملی مورد اشاره قرار گرفته حاکی از سوء مدیریتی است که یا بدلایلی بطور آگاهانه از آنان به عنوان اهرم پیشگیری کننده بهره جسته و یا به دلیل ناآگاهی و عاجز بودن از درک اهمیت حضور هواداران در ورزشگاه زمینه ی تضعیفش را فراهم میآورد. طبعاً حضور گرم هواداران در ورزشگاه برای عوامل بیرون از مجموعه ی باشگاه به اندازه متولیان باشگاه نمی تواند حایز اهمیت باشد و انتظار از مدیریت باشگاه این است که با استفاده از ظرفیت و پتانسیل مدیریتی خود و با برنامه ریزی صحیح و کارآ و اتخاذ تدابیر و تمهیدات مناسب همواره ریتم حمایتی هواداران را در روی خط سیر مطلوب خود نگه داشته و از به تنزل گراییدن آن ممانعت بعمل آورد. با تغییری که در مدیریت تراکتور در ابتدای فصل صورت گرفت فقط تیم به مدیریت فعلی سپرده نشد بلکه مدیریت کنونی به همراه تیم حضور دهها هزار نفری هواداران در ورزشگاه را نیز تحویل گرفت بنابراین انتظار از آن اینست که نهایت تلاش خود را جهت نگهداری استقبال هواداران بکار بسته و ضمن حفظ میزان حضور کنونی بر ارتقای آن نیز بکوشد. در لیگ دهم تراکتور جزو تیمهایی بوده است که کمترین بازیها را در روزهای تعطیل انجام داده  است و برگزاری چند مسابقه ی آن نیز که برای روزهای جمعه برنامه رریزی شده بود به دلایل نامشخص (!) به یک روز غیرتعطیل و بدترین ساعت انداخته شد که مسابقه داربی آذربایجان یکی از این مسابقات بود. از باشگاه تراکتور انتظار می رود که اگر موانعی برای برگزاری بازیهای این تیم  در روزهای تعطیل وجود دارد با هماهنگی با ارگانها و اشخاص ذیربط موضوع را حل نموده و نهایت جدیت خود را جهت تسهیل حضور هواداران در ورزشگاه بکار گیرد. علل کاهش حضور هواداران در ورزشگاه نیاز به بررسیهای کارشناسی داشته و در این رابطه باشگاه باید با واکاوی موضوع نسبت به شناسایی علل و عوامل تأثیرگذار در آن اقدام نموده و به رفع مشکل همت گمارد.
آرتان آرمان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر