۱۳۸۹ دی ۲۹, چهارشنبه

همه نتايج عجيب وغريب جام ملتها

وقتي راوشان ايرماتوف سوت پايان بازي عربستان و ژاپن را به صدا در آورد، كمتر كسي نتيجه ثبت شده روي اسكور بورد را باور مي‌كرد. عربستان، پيش از آغاز رقابت‌ها تيم‌ قدرتمندي به نظر مي‌رسيد كه در تمام ادوار گذشته جام ملت‌ها فقط 7 بار شكست خورده بود. 7 شكستي كه حتي باخت با اختلاف 2 گل هم كمتر در آن يافت مي‌شد اما همين تيم مدعي در اين دوره، از سه بازي سه شكست را به نام خود ثبت كرد و حالا شايد تنها شكست سنگين احتمالي هندوستان مقابل كره‌جنوبي باعث شود كه عربستاني‌ها بدترين تيم اين دوره لقب نگيرند!;
 شكست 5 بر صفر عربستان البته يك ركورد ديگر هم در خود داشت، تاكنون هيچ يك از قهرمانان تاريخ جام ملت‌ها در يك بازي با اختلاف 5 گل نباخته بودند اما عربستاني‌ها اين سنت را هم شكستند و تاريخ‌ساز شدند. اين شكست، تنها شكست مفتضحانه تيم‌هاي قدرتمند در تاريخ جام ملت‌ها نيست...
كره جنوبي 3 - 0 كويت (1980)
 كويت ميزبان هفتمين دوره مسابقات جام ملت‌هاي آسيا بود و با توجه به قرار گرفتن در گروهي ساده انتظار قهرماني از آنها مي‌رفت. بازي سوم اين تيم با كره جنوبي بود كه در 2 بازي اول چندان مقتدر ظاهر نشده بود. نيمه اول بازي گلي در پي نداشت اما كره جنوبي نيمه دوم را با توپ پر آغاز كرد و در دقيقه 47 توسط سئوك كئون به گل رسيد. در ادامه چوي سون هو دو بار ديگر دروازه كويت را باز كرد تا ميزبان به طرز قابل توجهي سنگ روي يخ شود. چوي سون هو در زمان به ثمر رساندن اين گلها تنها 18‌سال سن داشت. او با اتكا به‌هت تريكش در بازي بعدي، آقاي گل مشترك جام ملت‌ها شد.
كويت 3 - 0 كره جنوبي (1980)
كويت در اين دوره از رقابت‌ها به هر شكلي كه بود فيناليست شد و حريف آنها در فينال، كره‌اي بود كه در دور اول 3-0 به آنها باخته بود. اين تيم بازي را خوب شروع كرد و در همان 10 دقيقه اول به گل رسيد. ضربه محمد كرم در ميانه راه با ضربه انحرافي كه سعيد الحوتي به آن وارد كرد منجر به گل اول كويت در دقيقه هفت شد. اين گل البته در اكثر منابع به اسم الحوتي ثبت شده است. فيصل الدخيل در دقيقه 30 و 67 دو گل ديگر كويت را زد تا اولين و آخرين قهرماني كويت در جام ملت‌هاي آسيا شكل بگيرد. اين شكست، سنگين ترين شكست آن زمان كره‌جنوبي بود كه بعدها توسط ايران ارتقا داده شد!
كره جنوبي 3 - 0 ايران (1988)
 قهرمان سه دوره جام ملت‌ها در سال 1988 در قطر حال و روز خوبي نداشت. خط حمله ايران با حضور باوي و پيوس اصلا زهردار به نظر نمي‌رسيد و در كل مسابقات فقط 3 گل به ثمر رساند. نمايش ضعيف احمد سجادي در درون دروازه و مرتضي فنوني‌زاده، اين اجازه را به كره‌اي‌ها داد كه در نيمه اول 2 - 0 از ايران جلو بيفتند. وقتي بيونگ جو بيون در دقيقه 57 گل سوم كره‌جنوبي را وارد دروازه‌ كرد، مرحوم دهداري، عابدزاده و رحيم‌پور را به جاي دو بازيكن ضعيف تيمش وارد زمين كرد و ايران از اين دقيقه به بعد كمي بر بازي مسلط شد. اين سنگين‌ترين شكست ايران در تاريخ جام ملت‌هاي آسيا و يكي از 6 شكست ايران در كل اين مسابقات است.
قطر 3 - 0 ژاپن (1988)
 نخستين حضور ژاپني‌ها در جام ملت‌هاي آسيا حضور بدي نبود. آنها قبل از رويارويي مقابل قطر، دو شكست معقول و با اختلاف كم مقابل امارات و كره‌جنوبي (نايب قهرمان رقابت‌ها) داشتند و حتي مقابل ايران هم صفر‌بر‌صفر كردند اما اين بازي كارنامه مثبت آنها را كمي زير سوال برد. قطر ميزبان ضعيف‌ترين تيم گروه بود اما ميزباني آنها باعث مي‌شد كه شرايط وحشتناك آب و هوا به ضرر ژاپن باشد. همين اتفاق هم افتاد و ژاپن از دقيقه 60 به بعد 3 گل دريافت كرد. عادل مبارك 2 بار و منصور مفتح 1 بار براي قطر گل زدند.
كويت 2 - 0 كره جنوبي (1996)
 كره‌جنوبي شروع خوبي در جام ملت‌ها نداشت اما در بازي دوم اندونزي را در هم كوبيد و با توجه به اينكه سه‌تيم از چهار تيم گروه راهي دور بعد مي‌شدند، تقريبا از بابت صعود مطمئن بود تا پارك چون هوان به چند بازيكن اصلي‌اش استراحت بدهد. در سمت مقابل كويت براي صعود بايد اين بازي را مي‌برد. در يك ساعت اول بازي، كويت چيزي از خود نشان نداد و همين موضوع پارك را وادار كرد كه چند بازيكن اصلي را از تركيبش خارج كند. اين تعويض‌ها و تعويض‌هاي خوب كويت، نتيجه 2-0 را رقم زدند. كره در صورت پيروزي در اين بازي در دور بعدي با ايران رو‌در رو نمي‌شد. عربستان سعودي 0 - 3 ايران (1996) عربستان در جام‌جهاني 1994 موفق شد از گروهي كه هلند و بلژيك در آن حضور داشتند صعود كند و در بهترين شرايط خود پا به جام ملت‌ها گذاشت. آنها در 2بازي اول اين دوره هم پيروز شده بودند اما اين بازي يكي از برترين‌ بازي‌هاي تاريخ فوتبال ملي ايران بود. علي دايي در اوايل بازي شانس زدن گل اول را داشت اما ضربه سر او با بدشانسي به بيرون رفت. در دقيقه 12 كريم باقري از ريباند يك ضربه كرنر استفاده كرد و ايران را به گل اول رساند. در اواسط نيمه اول ايران به طرز عجيبي بر بازي مسلط شده بود و تنها درخشش الدعايه مانع گل خوردن عربستان مي‌شد. دايي كه چند بار موفق به گلزني نشده بود، سر انجام در دقيقه 37 روي پاس به عقب عزيزي گل دوم ايران را هم زد و در نيمه دوم، خداداد كه بهترين بازيكن زمين بود با يك حركت منحصر به فرد گل سوم ايران را هم زد تا عربستان كاملا تحقير شود. زيباترين صحنه اين بازي در آخرين دقايق شكل گرفت. جايي كه ضربه آزاد حسين عبدالغني به تير دروازه ايران خورد و همين توپ در چند رفت و برگشت توسط علي موسوي به تيرك عربستان خورد! ايران با اين پيروزي به عنوان تيم اول گروه راهي دور بعد شد.
 كره جنوبي 2 - 6 ايران (1996) بدترين شكست كره در تاريخ جام ملت‌هاي آسيا تا به اين لحظه همين بازي‌ است و به نظر نمي‌رسد اين ركورد در سال‌هاي آتي هم دچار تغيير و تحول شود! كره در اين بازي دو بار از ايران جلو افتاد و تا دقيقه 52 هم 2-1 برنده ميدان بود اما به يكباره بدترين سناريوي ممكن برايشان رقم خورد تا در يك بازه زماني تقريبا نيم‌ساعته عزيزي و دايي مشتركا كار كره را يكسره كنند! اين اتفاق به حدي باورنكردني بود كه پارك چون هوان، سرمربي كره پس از دريافت گل پنجم توسط تيمش شروع به گريه كرد! دايي 4 گل زد و عزيزي هم با زدن يك گل، گرفتن يك پنالتي و ارسال دو پاس گل يكي از بهترين‌هاي ميدان لقب گرفت.
 عراق 3 - 1 استراليا (2007) جام ملت‌هاي آسيا براي استراليايي‌ها چندان خوب جا نيفتاده بود و آنها فكر مي‌كردند به سادگي مي‌توانند آن را فتح كنند اما تاريخ براي آنها سرنوشت ديگري را درنظر گرفته بود. در اين بازي ابتدا نشاط اكرم با يك ضربه آزاد ديدني (شبيه گل مبعلي به عراق) تيم‌ملي كشورش را جلو انداخت اما چند دقيقه بعد مارك ويدوكاي با تجربه بازي را به تساوي كشاند و حتي به اميد زدن گل‌هاي بعدي توپ را هم از درون دروازه بيرون آورد و وسط زمين كاشت اما با شروع نيمه دوم حوار محمد گل دوم عراق را هم زد و دقايقي پيش از پايان بازي كرار جاسم تحقير استراليا را تكميل كرد. تا اين لحظه اين بازي تنها شكست استراليا در تاريخ جام ملت‌هاي آسيا بوده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر