۱۳۸۹ بهمن ۲, شنبه

روزشمار حضور تراکتور در لیگ برتر؛ در طی دو فصل حضور تراکتور در لیگ برتر بر فوتبال آذربایجان چه گذشت؟



TractorFansPortal.Com. تراکتور بعد از 8 سال به سختی توانست خود را از طلسم لیگ دسته اول برهاند اما لرزاندن لیگ برتر با هواداران دهها میلیونیش برایش بی تلفات نیز نبود نگاهی کوتاه به روزشمار اتفاقاتی که در طول دو فصل حضور این تیم مردمی در لیگ برتر تجربه گشته است بیشتر ما را با چند و چون مسائلی مانند کمرنگ شدن استقبال هواداران از بازیهای این تیم آَشنا خواهد نمود:

1- لیگ نهم با استقبال پر تب و تاب هواداران تراکتور شروع میشود.

2- هواداران تراکتور بدون استثناء تمامی ورزشگاههای کشور را به تسخیر خود درآورده و با بجا گذاشتن آماری خیره کننده عنوان پرتماشاگرترین تیم لیگ برتر را بخود اختصاص می دهند.

3- در مسابقه ی ترتیب داده شده از طرف برنامه نود هواداران تراکتور با اختلاف فاحشی نسبت به سایرین عنوان پرشورترین هواداران لیگ برتر را بخود اختصاص میدهند.

4- تلاشها برای خنثی نمودن هواداران تراکتور شروع میشود و حامیان فوتبال دو قطبی و احساس خطر کنندگان از جانب این تیم با اتحاد با همدیگر با استفاده از قدرت رسانه ای و غیرسانه ای خود سناریوهای از پیش نوشته شده ی خود را برای به حاشیه راندن هواداران تراکتور به اجرا می گذارند و با استمداد از گزارشهای مغرضانه ی ناظران بازیها و ... زمینه ی هجمه های سنگین بر علیه هواداران این تیم فراهم میشود.

5- داوریهای مسئله دار راه موفقیت تراکتور را مسدود می نماید هواداران در هر مسابقه با طنین شعار "تراکتور قهرمان، قربانی داوران" فضای ورزشگاه را به لرزه در می آورند اما گوش شنوایی وجود ندارد!

6- انتقادات از فراز کمالوند سبب درگیری وی با سایتها، نشریات و نمایندگان رسانه های محلی میشود. سایت “ترکتورفنس دات کام (tractorfans.com)” با هزاران نفر کاربر به تعطیلی کشانده میشود و هواداران تراکتور در فضای مجازی دچار رکود و سرگردانی میشوند.

7- حاشیه های رنگارنگ تراکتور را در چنبره ی خود گرفته و فراز کمالوند تراکتور را ترک و راهی صنعت نفت آبادان میشود ولی پس از یک هفته و معرفی حسن آذرنیا بجای وی پشیمان شده و در میان تعجب هواداران به پست قبلی خود بازمی گردد!

8- متعاقب تعطیلی سایت اصلی هواداران و در شرایط قطع ارتباط هواداران با اجتماع اصلی مجازی خود برنامه ی نود مسابقه ی پرهوادارترین تیم کشور را بروی صحنه می آورد "اس ام اس های" هواداران تراکتور برای رسیدن به مقصد با مشکل زیادی مواجه میشوند فردوسی پور با چشم بندی هم که شده پرسپولیس را بعنوان برنده از نظرسنجی بیرون می کشد این نتیجه ی پرحرف و حدیث سبب واکنش سرسختانه ی هواداران تراکتور می گردد و در اولین مسابقه ی پس از نظرسنجی، تراکتور حضور 150 هزار نفری هواداران را در مقابل فجر سپاسی تجربه می نماید که با پلاکاردهای مختلف آمده بود تا اعتراضشان را به معرکه گردان این برنامه ی کذایی نشان دهند.

9- تراکتور خود را تا رده ی ششم جدول بالا می کشد هواداران شدیداً حضورش در آسیا را فریاد میزنند ولی مسائل بوقوع پیوسته در بازی مقابل ابومسلم و بیرون کشیدن تیم و بازنده اعلام شدنش با نتیجه 3 بر صفر نقطه ی پایانی بر تلاشش برای حضور در آسیا می گردد.

10- لیگ نهم با رتبه ی هشتمی تراکتور به اتمام میرسد.

11- در نتیجه ی کشاکشهای ناصر شفق و مسئولان استانی مدیریت باشگاه تراکتور دچار تحول می گردد شفق از مدیرعاملی تیم کنار گذاشته شده و جمشید خطیبی از طرف مسئولان بعنوان سرپرست موقت باشگاه انتخاب می گردد و در نهایت سردار جعفری گزینه ی نهایی پست مدیر عاملی تیم می گردد.

12- لیگ دهم شروع میشود تراکتور در آزادی به مصاف پرسپولیس میرود این مسابقه با کشاکش و پدید آمدن درگیری شبهه انگیز هواداران دو تیم همراه میشود. تراکتور بازی را یک بر صفر می بازد. کمیته ی انظباطی هواداران تراکتور را به مدت 3 جلسه از حضور در ورزشگاه منع می نماید و در مسابقه همزمان در تبریز نیز همان مسائل در مسابقه شهرداری-استقلال نیز بوقوع می پیوندد و هواداران شهرداری نیز محروم می گردند تسلسل و شباهت اتفاقات دو بازی خیلی از هواداران را به فکر فرو برده و از دستهای پشت پرده سخن بمیان می آید!

13- لیگ دهم با تغییر ناخوشایندی برای هواداران تراکتور همراه میشود گروهی کوشش بر سوق دادن شعارهای هوادارن به سمت فحاشی و شعارهای لمپنیستی نموده و با صدای گوشخراش طبلهای بزرگ و ووزلاها (زورناها) تلاش بر خفه نمودن شعارهای اصیل و خودجوش هواداران می نماید که این موضوع رفته رفته به یک عادت مرسوم در ورزشگاه تبدیل می گردد.

14- تلاش بر اختلاف افکنی بین تراکتور و شهرداری می گردد و مسائلی پیش می آید که شهرداری با ریزش هواداران خود مواجه می گردد.

15- حاشیه های لیگ دهم رنگارنگ تر شده اند. نتایج تراکتور در هفته های اول با نوسان زیادی روبروست که انتقاد شدید هواداران را برانگیخته است.

16- برخوردهای امنیتی که از فصل قبل نیز وجود داشت این فصل شدیدتر شده اند.

17- در هفته ی نهم شهرداری از پرسپولیس تهران پذیرایی می نماید و مسائل بوقوع پیوسته در بازی تراکتور-پرسپولیس در تهران سبب اعتراض شدید و شعارهای هواداران بر علیه دایی و باقری می گردد. کریم باقری سکوت می نماید ولی علی دایی شدیداً بر علیه هواداران تراکتور موضع میگیرد که این موضوع سبب عمیق تر شدن اختلافات هواداران با قهرمان ملیشان میشود. از همینجا تخم اختلاف بین شهرهای آذربایجان نیز افشانده میشود هواداران برای خنثی نمودن دسیسه ی اختلاف افکنی بین شهرهای آذربایجان مسابقه بعدی تراکتور را بنام روز “اردبیل” نامگذاری می نمایند.

18- تنزل استقبال هواداران از هفته ی دهم در مسابقه ی تراکتور مقابل نفت شروع شده و در هفته ی چهادهم مقابل پیکان کمرنگ شدن حضور هواداران بطور واضح مشاهده می گردد که در این گیر و دار بلیطهای الکترونیکی که باعث بسته شدن درب ورزشگاه بروی تعداد کثیری از هواداران شده اند بعنوان مسبب اصلی کاهش حضور هواداران معرفی می گردند و این موضوع اعتراض فراز کمالوند و حمید درخشان سرمربیان دو تیم تراکتور و شهرداری را نیز برمی انگیزد.

19- کریم باقری رو در روی علی دایی قرار گرفته و در یک تصمیم غیرمنتظره خود را از پرسپولیس کنار می کشد. تصمیم کریم قطعی است و بهیچوجه حاضر بر برگشت نمیشود و این موضوع نیز سبب تشدید اختلاف هواداران و دایی می گردد هواداران انتظار خداحافظی باقری با پیراهن تراکتور از فوتبال را داشتند ولی وی اعلام می نماید دیگر هرگز برنخواهد گشت.

20- در هفته ی هجدهم تراکتور به مصاف پرسپولیس میرود هواداران استقبال مناسبی از این بازی بعمل می آورند در اوایل بازی علی دایی نیز از طرف هواداران تشویق می گردد ولی رفته رفته همان گروهی که در تهران نیز زمینه ی درگیری بین هواداران تراکتور و پیروزی را فراهم آورده بودند شعارها را بر علیه وی می نمایند. تراکتور با ضربه ی پنالتی کرار از پرسپولیس پیشی می گیرد ولی درگیری نوری و کرار سبب اخراج کرار میشود کرار با شوکه شدن از اخراج خود با کمک داور دوم بازی درگیری پیدا می نماید تراکتور 10 نفره به بازی ادامه میدهد و با ایستادگی خود پس از هفده سال پرسپولیس را با شکست یک بر صفر بدرقه می نماید. کمیته ی انظباطی در ابتدا کرار را از حضور در تمامی مسابقات رسمی محروم می نماید در نبود کرار تراکتور در ضیافت پنالتیها و در میان بهت و حیرت هواداران در وررزشگاه سهند بازی را به ملوان واگذار نموده و از دور مسابقات جام حذفی کنار میرود کمیته ی انظباطی کرار را با محرومیت سنگین 5 جلسه ای و جریمه ی 10 میلیون تومانی مواجه می نماید مسئولان تراکتور که در ذهن خود برای کرار محرومیتی طولانی مدت را در نظر گرفته بودند و از پیش تمام تقصیرها را بر گردن گرفته و حتی کرار را مجبور به اقرار به اشتباه نه چندان بزرگ خود نیز نموده بودند با اعلام رأی کمیته ی انظباطی با عادلانه فرض نمودن آن کلاه خود را هوا انداختند و اعلام نمودند که به این رأی اعتراضی نخواهند نمود که اینگونه موضعگیری برای هواداران غیرقابل قبول بود هواداران برخورد کرار را با برخوردهای شدیدتر و جنجالی تر سایر بازیکنان لیگ برتر با داوران و احکام صادر شده در خصوص آنان مقایسه نموده و این رأی را غیرعادلانه فرض نمودند ولی باشگاه دیدگاه هواداران را به احساس مسئولیت آنان نه فقط در قبال کرار بلکه در مقابل هر بازیکن تراکتور مرتبط نموده و نگرش آنان را احساسی قلمداد نمود!

21- در هفته ی بیستم لیگ برتر تراکتور و شهرداری برگزار کننده ی مسابقه ی داربی آذربایجان می باشند تراکتور در دقیقه ی 95 مسابقه با ضربه ی پنالتی محمد نصرتی به پیروزی می رسد در این مسابقه شهرداری نماینده ی دوم فوتبال آذربایجان از طرف همان گروهی که شبهات زیادی در مورد آن وجود دارد هو می گردد و این موضوع اعتراض شدید هواداران فوتبال آذربایجان را در پی دارد.

22- فدراسیون فوتبال همچنان اصرار بر برگزاری بازیهای تراکتور در روزهای غیرتعطیل دارد. تراکتور تنها تیمی بوده است که در طول فصل کنونی فقط یک بازیش در روز جمعه برگزار شده است و برخی از بازیهای این تیم که برای روز جمعه برنامه ریزی شده بود ناگهان با تغییر برنامه مواجه شده اند. یکی از دلایل عدم برگزاری مسابقات تراکتور در روز جمعه پراکنده نمودن و ممانعت از حضور دهها هزار نفری هوادارانش در ورزشگاه می تواند باشد. شنیده ها حاکی از عدم رضایت مقامات استانی و کشوری برای برگزاری بازیهای این تیم در روز جمعه می باشد.

23- تراکتور خود را تا رده ی چهارم جدول بالا کشانده است که یک رکورد برای این تیم محسوب میشود. هواداران شدیداً نگران کاهش ازدحام در ورزشگاه و حضور تراکتور در آسیا می باشند آنان بهیچوجه از خواسته ی آسیایی شدن تیم کوتاه بیا نیستند.

موارد فوق قسمتی از مسائلی است که در دو فصل حضور تراکتور در لیگ برتر از سر فوتبال آذربایجان گذشته است که از این رهگذر می توان بخشی از علل کمرنگ شدن استقبال هواداران را نیز بیرون کشید.

آرتان آرمان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر