۱۳۸۹ دی ۲۹, چهارشنبه

حرفه ای همچون بارسلونا





TractorFansPortal.Com. در جهان فوتبال ،تیمهای رئال مادرید و بارسلونا دو تیم پر ستاره باشگاهی جهان هستند که بیشترین طرفداران به خود جذب کرده اند. این دو تیم را باید نهایت حرفه ای بودن در فوتبال امروز دانست که با در اختیار داشتن مربیان بادانش و ستارگان پرشمار ،جدیدترین تاکتیکها را ارائه می کنند. با این وجود این دو رقیب دیرینه سیاستهای متفاوتی را برای در اختیار گرفتن ستارگان دارند. رئال مادرید به عنوان پرهزینه ترین تیم جهان، بیشترین مبالغ را برای در اختیار گرفتن ستارگان جهان انجام می دهد.در طی حدود یک دهه گذشته این تیم با مبالغ کلان، بازیکنانی چون زیدان،لوئیس فیگو،رونالدو(برزیل) ،دیوید بکام ،کاکا،مسعود اوزیل، کریس رونالدو،کریم بنزما و دهها ستاره دیگر را به خدمت گرفته است.جمع شدن چنین ستارگانی در رئال مادرید باعث شد تا به این تیم لقب کهکشانی ها را بدهند. در مقابل بارسلونا که نسبت به رقیب پایتخت نشین از پول کمتری برخوردار است،بیشتر به دنبال بازیکن سازی می باشد.ستارگانی مانند لیونل مسی،اینیستا و ژاوی که امسال سه نامزد کسب عنوان بهترین بازیکن سال بودند همگی از پرورش یافتگان تیمهای پایه بارسلونا می باشند.
بارسلونا با بازیهای روان و زیبا و نتایج خوب،به بهترین تیم جهان در سالهای اخیر تبدیل شده و حتی برخی کارشناسان، بارسلونای فعلی را بهترین تیم باشگاهی تاریخ فوتبال می دانند. در حالی که اکثر تیمهای ثروتمند اروپایی با پرداخت پول و خرید ستارگان امریکای جنوبی ،افریقا و اروپایی سعی در تقویت خود و جذب بازیکنان مورد نیازشان را دارند،بارسلونا استراتژی متفاوتی را دنبال می کند. سیاست بارسلونا به خصوص در سالهای اخیرتوجه به تیمهای پایه و بازیکنان بومی است. این تیم  در ترکیب اصلی خود از 6 تا 7 بازیکن بومی استفاده می کند .بازیکنانی چون کارلوس پویول،ژاوی هرناندز،سرجی بوسکتس ،اینیستا ،جرارد پیکه، بویان کرکیج و ویکتور والدس همگی بومی و کاتالان می باشند که به همراه بازیکنانی مانند مسی از تیمهای پایه بارسلونا پرورش یافته و با اعتماد و حمایت مربی تیم، پپ گواردیولا، فرصت بازی یافته و اینک به ستارگانی بزرگ تبدیل شده اند.ستارگانی که بهترین تیم جهان هیچ هزینه ای را برای به خدمت گرفتنشان به تیم دیگری نپرداخته است.بارسلونا با این روش نه تنها توانسته است کسری بودجه خود نسبت به رئال مادرید را جبران کند بلکه بازیکنان باکیفیت تری را در اختیار داشته باشد.
در آسیا ،تیراختور به عنوان پرطرفدارترین و پرتماشاگرترین تیم، باید به تیمی همیشه مدعی تبدیل گردد.برای رسیدن به این هدف استراتژی صحیح و مناسب از ضروریاتی است که باید داشته باشد. از جمله استراتژی تیم برای  چگونگی داشتن بازیکنان بزرگ مشخص شود. در زمینه به خدمت گرفتن بازیکنان مناسب،روش خریدن بازیکنان بزرگ ، با وجود رقبای ثروتمندتر در ایران مانند استقلال،پیروزی ،سپاهان،ذوب آهن و مس کرمان که از بودجه دولتی مناسبی برخوردارند ،چندان نمی تواند کارساز باشد.ضمن اینکه سابقه 41سال گذشته تیراختور نشان می دهد که این تیم همیشه با مشکلات مادی مواجه بوده است.
بدین ترتیب تنها راه باقی مانده روش بازیکن سازی با الگوی بارسلونا می باشد.روشی که در گذشته و در اوائل دهه 70 در تبریز تجربه شد و موفقیتهای فوتبال آذربایجان در آن دوران حاصل همین روش بود.
از این رو توجه به تیمهای پایه، فرصت دادن به بازیکنان جوان و حمایت از بازیکنان بومی ،بهترین استراتژی است که می تواند تیراختور را به اهداف بلند مورد خواست طرفداران برساند و این تیم را همچون بارسلونا در اروپا به تیم همیشه برتر آسیا تبدیل نماید.
آغ بولوت

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر