۱۳۸۹ مهر ۱۰, شنبه

ارومیه و تلاش‌های بی‌ثمر برای فوتبالی شدن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)؛ پس از حضور ناموفق تیم باری ارومیه با مربی باسابقه و نام آشنایی مثل "بهمن صالح نیا" در دسته سه کشوری که با سقوط این تیم به رقابت‌های استانی همراه بود مسوولان استانی آذربایجان غربی اعم از استاندار، مدیر کل تربیت بدنی، شهردار ارومیه و رییس هیات فوتبال هم تصمیم به تیمداری در این رشته ورزشی آن هم در دسته یک فوتبال کشور که به مراتب نسبت به دسته سوم سخت تر و مشکل تر است گرفتند. با اینکه رشته اول ورزشی آذربایجان غربی همواره والیبال بوده و همیشه نیز نالان از کمبود بودجه است، مسوولان استانی برای سال‌جاری تصمیم به تیمداری در رشته فوتبال را گرفتند و اعلام كردند كه برای خرید امتیاز یک تیم فوتبال دسته یکی لیگ آزادگان 800 میلیون تومان اعتبار کنار گذاشته‌اند.

سکانس اول؛ عقد قرار داد با مهرکام پارس تهران
در همین راستا برای خرید امتیاز تیم، سه گزینه مهرکام پارس تهران، پتروشیمی تبریز و همچنین تیم دوم شیرین فراز کرمانشاه (کاوه تهران) مد نظر قرار گرفت که در نهایت شهرداری ارومیه موفق به عقد قرارداد با مهرکام پارس تهران شد و مانور تبلیغاتی زیادی نیز برای انتقال این امتیاز انجام داد.
اما مهمترین اتفاقات انتقال این امتیاز به ارومیه پس از یک ماه از زمان امضای قرار داد بین مسوولان باشگاه مهرکام پارس و شهردار ارومیه رخ داد، چنان‌که به یک‌باره مدیرعامل مهرکام پارس طی مصاحبه‌ای خبر از انتقال این تیم به مازندران و شهر ساری داد و علت آن را نیز عدم اجرایی شدن تعهدات هیات فوتبال آذربایجان غربی در قبال قرارداد امضا شده فی‌مابین اعلام کرد.
پس از این مصاحبه، عزیز حافظی رییس هیات فوتبال آذربایجان غربی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه انتقال امتیاز تیم مهرکام پارس تهران به ارومیه از نظر ما قطعی است، اظهار کرد: اسماعیل‌نژاد مدیرعامل تیم فوتبال مهرکام پارس، با انتقال امتیاز این تیم به ارومیه بدنبال پست مدیر عاملی باشگاه شهرداری بود اما از آنجایی که این امر مورد مخالفت هیات موسس شهرداری قرار گرفت، وی اکنون جوسازی و شانتاژ کاری می کند.
وی با تاکید دوباره مبنی بر انتقال امتیاز مهرکام پارس تهران به ارومیه، افزود: قرارداد شهرداری ارومیه با مسوولان این تیم نهایی شده است و آنها حق انتقال امتیاز آن به مازندران را ندارند.
شهردار ارومیه و همچنین مدیر عامل باشگاه شهرداری نیز در گفت‌وگو با ایسنا، قویا از کذب بودن خبر انتقال امتیاز مهرکام پارس تهران به مازندران خبر داده و عنوان کردند: قرارداد ما با تیم مهرکام پارس قطعی است و آنها به هیچ وجه نمی توانند امتیاز آن را به مازندران انتقال دهند.
با رسمیت یافتن امتیاز مهرکام پارس تهران به مازندران، متولیان باشگاه شهرداری ارومیه از شکایت به مراجع قانونی علیه مدیران مهرکام پارس تهران خبر دادند چنانکه رییس هیات فوتبال آذربایجان غربی با اعلام اینکه از حق فوتبال استان دفاع می کنیم، خاطرنشان کرد: از مدیر عامل مهرکام پارس تهران به کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال شکایت و درخواست تعلیق فعالیت این تیم را کرده‌ایم چراکه آنها بدون اطلاع قبلی امتیاز این تیم را که با ما قرارداد داشت به مازندران فروختند.

دلایل ناکامی در خرید مهرکام پارس
وی با اشاره به اینکه شهردار مقصر اصلی عدم انتقال امتیاز مهرکام پارس به ارومیه است، گفت: در قرار داد شهرداری ارومیه با مهرکام پارس تهران قید شده بود که خریدار موظف به پرداخت مبلغ امتیاز این تیم تا 10 روز پس از امضای قرارداد است که متاسفانه شهردار پس از 28 روز اقدام به واریز پول مورد نظر تیم مهرکام پارس کرده بود که مسوولان این تیم با استفاده از این بند امتیاز آن را به استان مازندران فروختند.
وی تصریح کرد: از شهردار ارومیه نیز به شدت گله‌مند هستیم چراکه وی قبلا از واریز کامل پول خرید امتیاز مهرکام پارس خبر می‌داد ولی پس از 28 روز تازه مبلغ فوق به حساب این تیم ریخته شده بود.
مدیرعامل باشگاه شهرداری ارومیه با در این خصوص گفت : با توجه به وجود بندی در این قرارداد، شهرداری ارومیه موظف به پرداخت کامل مبلغ خرید مهرکام پارس از زمان امضای قرارداد فی مابین بود که به علت دیرکرد در پرداخت آن، این امتیاز به مازندران انتقال یافت.
وی تصریح کرد: پرداختی های بالای 100 میلیون تومان در شهرداری از طریق استانداری و وزارت کشور انجام می گیرد که متاسفانه این فرایند بیش از زمان مقرر طول کشید.

سکانس دوم؛ دربه‌در دنبال خرید گزینه دوم!
بعد از انتقال مهرکام پارس به مازندران، مسوولان سیاسی و همچنین ورزشی آذربایجان غربی به تکاپو افتاده و برای جامه عمل پوشاندن به وعده های خود، به سراغ گزینه دوم یعنی پتروشیمی تبریز که بنا به تصمیم مجمع آن قصد فروش امتیاز خود را داشت رفتند.
در همین رابطه مدیر عامل باشگاه شهرداری ارومیه به ایسنا، اظهار کرد: با تیم پتروشیمی تبریز که بنا به تصمیم مجمع عمومی این باشگاه مبنی بر عدم تیمداری در فصل جدید داشت رفتیم که در نهایت با مذاکرات صورت گرفته، قرار داد اولیه را امضا و یک سوم مبلغ قرارداد را نیز به حساب آنها ریخته‌ایم. اما همزمان با انتقال مهرکام پارس به مازندران، مجتمع پتروشیمی تبریز امتیاز این تیم را به دیگر تیم تبریزی ( ماشین سازی) که در دسته دو لیگ آزادگان حضور داشت واگذار کرده و باردیگر دست مسوولان اذربایجان غربی در پوست گردو ماند!

دلایل ناکامی خرید پتروشیمی تبریز
حضرت‌پور در پاسخ به دلایل عدم انتقال پتروشیمی تبریز به ارومیه، عنوان کرد: تمامی توافقات با مجتمع پتروشیمی تبریز که متولی این تیم است انجام شده بود اما به علت مخالفت برخی از مسوولان سیاسی اذربایجان شرقی مبنی بر عدم خروج این تیم از استان عملا نتوانستیم این امتیاز را به ارومیه انتقال دهیم.
مدیر کل تربیت بدنی آذربایجان غربی نیز در این خصوص به ایسنا گفت: با وجود تمایل مجتمع پتروشیمی تبریز برای همکاری با ما ولی با توجه به توافق قبلی آنها با تیم ماشین سازی تبریز ، این امر مانع از فروش امتیاز این تیم به آذربایجان غربی شد.

سکانس سوم؛ تلاش سوم!
ملا احمدی با بیان اینکه به زودی با یک تیم جدید برای انتقال به ارومیه قرارداد امضا می کنیم، گفت: یکی از تیم های غرب کشور (کاوه تهران)حاضر به فروش امتیاز خود به آذربایجان غربی شده است که در صورت توافق با آنها هدیه ی خوبی به مردم استان خواهیم داد.
وی همچنین توضیح داد: ما در مذاکره با تیم مورد نظر دو شرط را تعیین کرده ایم که یکی از آنها فروش امتیاز تیم به آذربایجان غربی و شرط دوم نیز تیمداری با نام شیرین فراز در ارومیه است که در صورت توافق انها در رابطه با شرط دوم، برای اینکه این تیم رنگ و بوی آذربایجان غربی را بگیرد باید از کادر اجرایی بومی استان که ما آن را تعیین می کنیم استفاده كنند.
رییس هیات فوتبال آذربایجان غربی با اشاره به اینکه با پیگیری های استانداری در حال نهایی کردن انتقال تیم دیگری به ارومیه هستیم، افزود: پس از عدم انتقال امتیاز دو تیم قبلی به ارومیه، مذاکراتی از سوی استانداری با یک تیم از غرب کشور (کاوه تهران) انجام شده است.

آیا بازهم ناكامی؟
رییس هیات فوتبال آذربایجان غربی درگفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه در حال مذاکرات نهایی با مسوولان شیرین فراز برای انتقال امتیاز تیم دوم آنها(کاوه تهران) به ارومیه هستیم، گفت: تمامی توافقات در این زمینه انجام گرفته است و در صورت موافقت استاندار آذربایجان غربی طی روزهای اینده این انتقال به صورت رسمی انجام می گیرد.
وی تصریح کرد: پولی بابت انتقال امتیاز کاوه تهران پرداخت نمی کنیم و این تیم با نام شیرین فراز ارومیه در مسابقات لیگ دسته یک حضور پیدا می کند.
به گزارش ایسنا؛ معلوم نیست که آیا در نهایت شاهد انتقال تیمی به ارومیه خواهیم بود یا نه چراکه مسوولان به رغم نزدیکی شروع مسابقات دسته یک کشور همچنان انتقال تیمی به ارومیه را امروز و فردا می‌کنند، چنانکه یکی از جالب‌ترین موضوعات در پیگیری این انتقال از سوی ایسنا، اعلام مذاکرات نهایی از سوی مسوولان بود که هرگز عملی نشد.
با اینکه حتی برخی از اهالی ورزش استان با وجود علاقه مردم به والیبال انتقال یک تیم دسته یکی به استان را به جهت هزینه بر بودن درست و منطقی نمی دانند اما برخی مسوولین که به جد پیگیر این انتقال هستند دو بار با شکست مواجه بودند و اینک به سراغ گزینه سوم رفته اند بنابراین باید نشست و دید آیا مثل قدیمی "تا سه نشه، بازی نشه" ایرانیان در این امر صادق خواهد بود یا خیر؟
اما گذشته از انتقال چنین امتیازی، مسوولانی که خوشحال از انتقال امتیاز مهرکام پارس تهران به ارومیه بودند و مانور تبلیغاتی زیادی را نیز انجام داده بودند و حتی به همین خاطر بنرهای تبریک به مردم را نیز در درب ورزشگاه تختی نصب کرده بودند آیا حداقل به علت ناکامی در این انتقال‌ها یک بار نباید از مردم استان عذرخواهی كنند؟

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر