۱۳۸۹ شهریور ۳۰, سه‌شنبه

روزنامه سراسری تهران امروز، تبریزیها را به نژادپرستی متهم نمود

روزنامه ی سراسری تهران امروز با پرداختن به مسایل روی داده در دیدار شهرداری تبریز و پیروزی تهران، هواداران تبریزی را مورد شماتت قرار داد!

به گزارش سانا در حالی که هیچکدام از این رسانه های سراسری و نیز رادیو، تلویزیون و حتی سایتهای اینترنتی فارس زبان در جریان توهینهای شنیع هواداران پیروزی به ملت آذربایجان کوچکترین واکنشی نشان نداده بودند این بار تنها پس از گذشت چند روز، همه ی آنان متحدانه به توبیخ هواداران تیمهای آذربایجانی روی آورده اند.

روزنامه ی تهران امروز مورخ 29 شهریور با اختصاص یک صفحه از فضای خود به نکوهش هوادارانی پرداخته است که فضای ورزشگاه تبریز را قومی، نژادی و سیاسی نموده اند!

گفتنی است این اولین بار است که طرح شعارهای ملی در ورزشگاهها توسط هواداران میلیونی تیمهای آذربایجانی به این شکل رسانه ای گشته است. انتظار می رود همچنان که روزنامه ی تهران امروز نیز به آن اشاره کرده در روزهای آتی نیروهای امنیتی نسبت به این موضوع واکنشهایی را نشان دهند.

متن کامل دو گزارش این روزنامه به شرح زیر است:

حاشیه‌‌ای بر اتفاقات تبریز

هوادار دقت كن!

آندرانیك تیموریان گفته است كه به خاطر تماشاگران پرشور تبریزی تصمیم گرفته كه به تراكتورسازی بپیوندد و به این ترتیب یكی از پرحاشیه‌ترین معماهای فوتبال ایران حل شده و گمانه‌زنی در مورد آن به پایان می‌رسد. به راستی تراكتورسازی با آن همه هوادار می‌تواند كعبه آمال بسیاری از بازیكنان فوتبال باشد كه علاوه بر پول به مولفه‌های دیگر فوتبال هم توجه دارند. تراكتورسازی سال گذشته مورد رشك وغبطه تیم‌های حاضر در لیگ حتی پرسپولیس و استقلال بود و هواداران پرشور و وفادارش به مثابه چرخ پنجم موجب استحكام بیشتر این تیم شد، اما آیا امسال هم چنین شرایطی در تبریز وجود دارد؟

هواداران فوتبال در تبریز امسال با تغییر در بعضی رفتارها و واكنش‌ها به روی سكوها بازگشته‌اند و با وضعیتی كه در حال حاضر در ورزشگاه تبریز دیده می‌شود عملا تغییر ماهیت داده‌اند.

گویی برای هواداران تبریزی دیگر نتیجه مسابقه و تشویق و حمایت از «تراختور» آن هم در هر شرایطی، به مسئله‌ای جنبی و حاشیه‌ای بدل شده است. جوش و خروش هواداران تبریزی امسال به جای آنكه به مدد تراكتور یا شهرداری بیاید حالا عاملی بازدارنده در راه كسب نتایج خیره‌كننده و رسیدن به سكوهای برتر لیگ محسوب می‌شود. شاید خارج شدن بخشی از هواداران تبریزی از مسیر حقیقی و حمایتی، از ماجراهای مربوط به نظرسنجی درباره پرطرفدارترین تیم لیگ برتر شروع شد. همانجایی كه بسیاری از هواداران تراكتور در مقابل آرای ثبت شده در برنامه 90 موضع تندی اتخاذ كرده و كلیت ماجرا را زیر سوال بردند.

شاید هم محرومیت تراكتور پس از اولین بازی امسال در لیگ برتر دهم، هواداران تیم را تا این حد عصبانی كرده باشد كه حتی به كریم بافری هم رحم نكرده و به شكل فیزیكی با او مجادله می‌كنند. با این حال روشی كه طرفداران تیم در پیش گرفته‌اند یقینا باعث بهبود روابط نخواهد شد و اوضاع را بغرنج و پیچیده خواهد كرد. هواداران تبریزی اگر روش فعلی را ادامه دهند و آرامش خود را در برابر تیم‌های بزرگ نتوانند حفظ كنند به‌زودی تبدیل به دغدغه فكری و ذهنی مدیران دو تیم تبریزی مبدل خواهند شد و قوای فكری و تصمیم سازی را در آنها مشوش خواهند كرد.

اگر برخوردهای نادرست با مهمانان ورزشگاه یادگار امام منجر به سلسله‌ای از محرومیت هواداران شود آنگاه عملا برگ برنده تبریزی‌ها از دست خواهد رفت و ابهت و عظمت ورزشگاه بزرگ تبریز هم خواهد شكست. طبیعتا باید به سیستم انضباطی فدراسیون فوتبال هم حق داد كه در برابر هتاكی و فحاشی هواداران از خود واكنش نشان دهد. اینجاست كه دوباره صحبت از محرومیت به‌میان می‌آید و حقیقتا تراكتور و شهرداری بزرگ‌ترین خسارت‌ها را خواهند دید. شاید دیگر بازیكنانی در حد و اندازه آندو تیموریان و محمد نصرتی هم تمایلی به حضور در تبریز نداشته باشند. فوتبال پدیده‌ای جهانی است و رفتار قومی و قبیله‌ای و حتی سیاسی در آن به سرانجام نمی‌رسد.





97 دقیقه كابوس وار برای ترك زبان‌های پرسپولیس در یادگار امام تبریز

دایی: آقای هوادار، فوتبال از سیاست جداست

موضع گیری هواداران تراكتورسازی تبریز علیه هواداران پرسپولیس كه آرام آرام به یك دشمنی بزرگ تبدیل می‌شود از بازی دور برگشت فصل گذشته آغاز شد. تراكتورسازی كه آن روزها پس از نزدیك به یك دهه تازه به سطح اول فوتبال ایران بازگشته بود با حضور چند ده هزار نفری هوادارانش كه بازی‌های داخل و خارج از خانه برایشان تفاوتی نداشت، همه را غافلگیر كرد و آماری فراتر از تماشاگرانی كه زحمت تماشای از نزدیك بازی‌های سرخابی‌های پایتخت را متحمل می‌شدند را از خود به جای گذاشت.

در همان روزها فراز كمالوند مدعی شد تیمش پرتماشاگرترین تیم فوتبال ایران است و از عادل فردوسی‌پور درخواست كرد نظر سنجی گسترده‌ای را در این زمینه برگزار كند. چند ماه بعد خواسته كمالوند اجابت شد و در نظرسنجی برنامه90 پرسپولیس با اختلاف فاحشی نسبت به تراكتورسازی پرطرفدارترین تیم ایران لقب گرفت و تیم تبریزی پشت سر استقلال به رتبه سوم قناعت كرد.

هواداران تراكتورسازی یك هفته پس از این اتفاق با حضور صد هزار نفری در بازی خانگی مقابل مقاومت سپاسی به نتیجه این نظرسنجی اعتراض كردند و با انتقاد از عادل فردوسی‌پور آن را مخدوش و غیر قابل استناد دانستند. اختلاف اصلی از همین جا شكل گرفت و نشانه‌های كم رنگی از آن در بازی دور برگشت فصل گذشته كه در تبریز برگزار شد و با تساوی یك- یك به پایان رسید، نمود پیدا كرد. در آن بازی بخشی از ورزشگاه به كریم باقری كه اسطوره فوتبال تبریز است توهین كردند و در پایان مسابقه هم حاشیه‌هایی برای علی دایی ایجاد شد تا مشخص شود تبریزی‌ها بیش از همه روی ترك زبان‌های پرسپولیس زوم كرده اند.

رویارویی پرسپولیس و تراكتورسازی در بازی افتتاحیه دهمین دوره لیگ حرفه‌ای دشمنی‌های غلیظ تری را به تصویر كشید. هواداران تراكتورسازی مدعی بودند در آن مسابقه مورد تمسخر پرسپولیسی‌ها قرار گرفته‌اند و به قومیت شان توهین شده است. آنچه با درگیری‌های گسترده‌ای پس از سوت پایان مسابقه همراه شد و به تبع این اتفاقات تراكتور با رای فدراسیون فوتبال به برگزاری دو بازی خانگی بدون تماشاگر محكوم شد. تصور اولیه این بود كه دامنه این اختلافات به بازی پرسپولیس و شهرداری تبریز سرایت نخواهد كرد و اساسا تیم دوم تبریز آن قدر تماشاگر ندارد كه نگرانی خاصی بابت حواشی احتمالی وجود داشته باشد اما عملا بسیار بیشتر از آنچه تصور می‌شد تماشاگر به ورزشگاه یادگار امام رفت و از همان دقایق اولیه ملموس بود كه بخش قابل توجهی از جمعیت به نیت گرفتن انتقام اتفاقات بازی رفت مقابل تراكتورسازی به استقبال این بازی آمده اند. اولین نشانه‌ها زمانی كه دوتیم برای گرم كردن وارد زمین شدند نمود پیدا كردند. فحاشی علیه بازیكنان پرسپولیس از همین دقایق آغاز شد و باران بطری و اشیای متفرقه بر سر بازیكنان باریدن گرفت. شدت این مسئله به حدی بود که حتی پخش زنده تلویزیونی این بازی هم با مشکل مواجه شد و در دقایقی صدای ورزشگاه برای مخاطب تلویزیونی پخش نمی‌شد.

هواداران شهرداری تبریز پس از پایان بازی، هرچه بطری داشتند به زمین مسابقه پرتاب کردند. به‌طوری که به نظر می‌رسید دیگر ظرفی برای نوشیدن آب در دست هواداران میزبان نمانده باشد. محمد منصوری كه در دقیقه 82 گل پرسپولیس را به ثمر رساند در توصیف جو ورزشگاه می‌گوید: «قصد توهین به هواداران تبریزی را ندارم اما در دو سال گذشته، هر بار که به تبریز آمدیم همیشه با همین برخوردها روبه‌رو بودیم. باید به حال این وضعیت فکری شود وگرنه معلوم نیست با این روند به کجا خواهیم رفت؟ آنچه امروز انجام دادیم فوتبال نبود و بهتر است نام فحش بال را روی آن بگذاریم.» علی دایی پس از پایان بازی كه با گل تساوی ثانیه‌های پایانی شهرداری همراه بود با چهره‌ای برافروخته به سالن كنفرانس رفت و بدون پرده پوشی به رفتار هواداران تبریزی اعتراض كرد. او غلظت گرایشات سیاسی را در میان كسانی كه در ورزشگاه یادگار امام حضور پیدا می‌كنند بالا دانست و جملات بی‌محابا و طعنه آمیزی را به زبان آورد:« متاسفانه در این مسابقه از دقیقه یك تا 97 من و كریم باقری فقط فحش و ناسزا شنیدیم و به جرات می‌گویم در هیچ ورزشگاهی چنین برخوردی با ما نشده است. كسانی كه امروز در ورزشگاه به من بی‌شرف و بی‌غیرت گفتند، اینها كسانی هستند كه از فوتبال چیزی نمی‌فهمند و در ورزشگاه دنبال مسائل سیاسی هستند.»

در ادامه سالن كنفرانس مطبوعاتی به محل مجادله دایی و خبرنگاران تبریزی تبدیل شد. خبرنگاران اظهارات دایی را تكذیب می‌كردند اما او حاضر نبود كوتاه بیاید و روی گفته هایش تاكید داشت: «من و كریم باقری برای فوتبال این مملكت و آذربایجان زحمت كشیده‌ایم و نباید تماشاگران مزد این زحمات را با فحش و ناسزا بدهند. همه باید به این نكته توجه داشته باشند كه آذربایجان متعلق به ایران است و همه برای سربلندی این سرزمین تلاش می‌كنند.

شمااز یک طرف خیابان به نام کریم باقری می‌کنید و از سوی دیگر 90دقیقه در ورزشگاه به او فحش می‌دهید. بازهم می‌گویم آذربایجان متعلق به ایران است. ما همه برای یک مملکت هستیم اما متاسفانه آنهایی که به ورزشگاه می‌آیند دنبال فوتبال نیستند. آنها دنبال مسائل دیگری‌اند. چرا باید در ورزشگاه یادگار امام آتاتورک تشویق شود؟» در این لحظه تعدادی از خبرنگاران به شدت ادعای دایی را رد كردند و از او خواستند مدرك ارائه دهد. سرمربی پرسپولیس در پاسخ به آنها گفت:« فیلم این تشویق‌ها موجود است. کسی برای فوتبال در تبریز به ورزشگاه نمی‌آید. من ناراحت فحش شنیدن نیستم. آنها می‌توانند تا صبح به من فحش بدهند. من ناراحت این هستم که چرا شماها خودتان را به راه دیگری می‌زنید. واقعا نمی‌شنوید در ورزشگاه چه می‌گویند؟‌ در تهران هم همین هواداران به کریم باقری توهین کردند و با بطری آب او را زدند. چرا قبول نمی‌کنید که ما همه از یک مملکت هستیم. آذربایجانی، ترک، عرب و کرد همه متعلق به ایران هستند. این را بفهمید و مسائل دیگر را وارد فوتبال نکنید.»

حتی سرپرست شهرداری تبریز هم قبول دارد كه فضای ورزشگاه غیرقابل تحمل بوده و اتفاقات عجیبی رخ داده است. صالح پناه با اشاره به هتاكی به علی دایی و كریم باقری می‌گوید:« ما نهایتا دو، سه هزار هوادار بیشتر نداریم و مابقی از شهرهای اطراف تبریز به ورزشگاه می‌آیند. فوتبال حرفه‌ای است و هواداران باید بدانند كه كریم باقری وقتی از باشگاه پرسپولیس پول می‌گیرد نمی‌تواند بیاید به ضرر تیم خود بازی كند. این از روح مردانگی و جوانمردی به دور است. باور كنید ما در تبریز كارهای فرهنگی زیادی انجام می‌دهیم اما چاره ساز نیست. باشگاه شهرداری تبریز قصد داشت از كریم باقری تجلیل كند اما به دلیل جو نامناسب ورزشگاه نتوانستیم این مراسم را اجرا كنیم. به علی دایی و كریم باقری بعد از بازی گفتیم كه از این وضعیت بسیار ناراحت هستیم. دایی و باقری اسطوره فوتبال آذربایجان و ایران هستند. باقری نمی‌تواند تیم خود را رها كند، علی دایی در صورت گل زدن تیمش اگر خوشحالی نكند، گریه كند؟ متاسفانه اتفاقاتی كه در بازی پرسپولیس و تراكتورسازی در تهران رخ داد باعث شد تماشاگرنماها چنین شعارهایی سر دهند.» باشگاه پرسپولیس قصد دارد با ارسال نامه و با مستنداتی كه در اختیار دارد به سازمان لیگ و كمیته انضباطی اعتراض رسمی خود را نسبت به این اتفاقات اعلام كند. بدون تردید این پایان درگیری‌های پرسپولیس و هواداران تبریزی فوتبال نیست و با توجه به رنگ و بوی سیاسی ماجرا حتی فدراسیون فوتبال هم برای تصمیم‌گیری در انتظار كسب تكلیف از نهادهای غیرورزشی به سر می‌برد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر