۱۳۸۹ آبان ۳, دوشنبه

هديه اي به نام پرچم در خدمت استقلال

اشتباهات داوري به خصوص کمک داوران اين روزها بيشتر از هرزماني به چشم مي آيد و در 3 بازي اخير به شکل ناخواسته در خدمت تيم استقلال بوده است.

"اشتباه داور جزئي از فوتبال است" اين جمله را زياد شنيده ايم . تنها جمله اي است که داوران و تيم هايي که از اشتباهات سود مي برند را در قبال انتقادات به کار مي برند و در واقع سپر بلاي واقعه اتفاق افتاده است اما به راستي تا چه زماني مي خواهيم پشت اين جمله ساده و به نوعي کليشه اي پنهان شويم و در صدد رفع و کاهش تبعات اين اشتباهات فاحش برآئيم؟
همان طور که نتيجه گرفتن تيم ها در مقابل حريفان به تاکتيک مربي، شرايط تمرينات و آناليز درست تيم مقابل بستگي دارد، تصميمات داوري به قدري حساس است که حتي مي توان به بار نشستن همه تلاش ها و عوامل مثبت تيم را که براي پيروزي به ميدان مي روند ، به آن ربط داد. گاهي تيم هاي مقابل از لحاظ توان تاکتيکي و فني هيچ برتري به هم ندارند و اگر بازي با شرايط طبيعي و بدون اشتباه داوري پيش برود، هيچ اتفاقي نمي افتد اما بارها شاهد بوديم که اشتباهات داوري و کمک ها باعث شده يک تيم 3 امتياز را بگيرد و تيم بازنده براي مدت طولاني با حاشيه دست و پنجه نرم کند!
قبل از هفته يازدهم ليگ دهم کمتر اتفاق افتاده بود که تيم ها از قضاوت داروان ناراضي باشند اما در دو هفته اخير اشتباهات به حدي زياد شده که هم انتقاد کارشناسان را بيشتر کرده و هم اعتراضات تيم ها زياد شده است. بعد از اين که "کريمي" کمک داور دربي بزرگ تهران در دقيقه (5) گل پرسپوليس را مردود اعلام کرد، انتقادات به داوري ها بيشتر از گذشته شد. متاسفانه در حالي که دم از فوتبال حرفه اي مي زنيم مشخص نشد در آن صحنه بالاخره اشتباهي صورت گرفته بود يا نه ! به راحتي بعد از يک هفته جار و جنجال همه چيز حالت عادي به خود گرفت و طبيعتا با گذر زمان همه چيز فراموش مي شود اما نکته اينجاست که آيا تبعات اشتباهات داوري هم با گذر زمان حل خواهد شد يا کاهش مي يابد؟
متاسفانه هميشه کميته داوران در قبال اشتباهات داوري موضع دفاعي مي گيرد و سنگ داوران را به سينه مي زند. اشتباه کمک داور در دربي 69 هيچ واکنشي را از سوي کميته داوران به همراه نداشت تا اين که دوباره آن اشتباه اين بار در بازي تراکتورسازي و استقلال روز گذشته در تبريز دوباره تکرار شد. اين بار "سخندان" کمک داور اين بازي يک گل سالم را براي تراکتورسازي مردود اعلام کرد و يک تک به تک و موقعيت مسلم گلزني را نيز براي اين تيم تبريزي به اشتباه آفسايد گرفت.
تيم استقلال در دو بازي (مقابل پرسپوليس و تراکتورسازي) با اشتباه کمک داور 4 امتياز گرفت. حال اين سوال مطرح مي شود که آيا تيم هايي که براي يک بازي 3 امتيازي روزها تمرين و کار مي کنند تا بتوانند به هدف خود برسند، انصاف است که با يک اشتباه سهوي و ساده داور همه چيز را از دست رفته ببينند؟
 آيا کميته داوران نبايد با اين داوران خاطي برخورد کند تا براي ديگر قاضيان درس عبرت شود؟ حالا با اين اشتباهات بازهم عنايت مي تواند از داوران خود دفاع کند البته شناختي که از رئيس کميته داوران داريم بعيد نيست که باز هم جمله معروف "اشتباه داور جزئي از فوتبال است" را بهانه کند !

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر