۱۳۸۹ دی ۴, شنبه

استقبال از نقد شدن، لازمه حضور در تیمهای بزرگ





TractorFansPortal.Com. در دنیای فوتبال، رسانه ها نقش مهمی در رشد و تقویت تیمها بازی می کنند. تلویزیون، مطبوعات و سایتهای اینترنتی با اخبار و تبلیغات خود، تیمهای بزرگ را مورد توجه افکار عمومی قرار می دهند.
تیمهای مردمی ،به علت طرفداران زیاد و حاشیه های فراوانی که دارند، بیشتر مورد توجه رسانه ها هستند. رسانه ها با تحت پوشش قرار دادن اخبار و حواشی این تیمها موجب می شوند این تیمها در کانون و مرکز اخبار قرار بگیرند که باعث حفظ و حتی افزایش هواداران تیم می شوند.
در ایران ،حدود نیم قرن است که سرخابی های پاییتخت چنین خاصیتی دارند. سالهاست روزنامه ها و تلویزیون بیشترین توجه خود را معطوف این دو تیم کرده اند. همین امر باعث حاکم شد، سالها فضای دوقطبی در فوتبال ایران حاکم شود.
یکی از ویژگیهای تیراختور شکستن  تدریجی این انحصار رسانه ای است.در مرحله اول و در اینترنت، سایتهای هواداری با فعالیتهای خود توانستند فضایی را ایجاد کنند که تیراختور بیشتر مورد توجه قرار گیرد.اثرات این فعالیتها در سایتها و خبرگزاریهای معتبر دیگر نیر دیده می شود.
هم اکنون هم شاهد شکسته شدن تدریجی این انحصار در مطبوعات هستیم. از سال گذشته و همزمان با حضور حماسی طرفداران در استادیوم سهند، برخی روزنامه های مرکزگرا ناچار شدند ستونهایی را به تیراختور و طرفدارانش اختصاص دهند. در روزهای اخیر، برخی از این روزنامه ها یک صفحه کامل  در مورد فوتبال آزربایجان می نویسند و در بعضی موارد تیترهای خود را به فوتبال آزربایجان اختصاص می دهند.اما مهمتر آنکه نشریاتی شروع به کار کرده اند که بطور کلی رویکردی متفاوت را دنبال می کنند. در این نشریات سراسری نه تیمهای آبی و قرمز تهران بلکه تیمهای آزربایجان و بخصوص تیراختور در کانون توجه قرار دارد. اکنون نشریه ای وجود دارد که تیترهای آن همواره به تیمهای آزربایجان اختصاص دارد.در آن از تیراختور و شهرداری می نویسند و با بازیکنان تیمهای آزربایجان مصاحبه می شود. نشریه ای که بجای انتقاد از مربیان استقلال و پیروزی، از مربیان تیراختور و شهرداری انتقاد می کند و بجای نقد مدیریت و بازیکنان دردانه های پاییتخت، به نقد تیراختور می پردازد. نشریه ای که همیشه از تماشاگران آزربایجان و مشکلات آنها می گوید. در تحلیلهای خود دیگر به آبی و قرمز تهران نمی پردازد،بلکه تحلیلهای خود را از بازی تیمهای آزربایجان ارائه می دهد. وجود چنین نشریه ای که نمونه آن فقط در مورد تیمهای استقلال و پیروزی وجود داشت، می تواند بیش از پیش تیمهای آزربایجان را مورد توجه افکار عمومی قرار داده  و رسانه های مرکز گرا ناچار به توجه بیشتر به ورزش آزربایجان نماید. بدین ترتیب گام دیگری در جهت تبدیل تیراختور به قطب فوتبال ایران و آسیا برداشته شود.
طبیعی است که تعداد زیاد هواداران و وجود نشریات و سایتهای هواداری برای تیمهای آزربایجان و مورد توجه بودن در رسانه ها علاوه بر اثرات بسیار مثبت خود می تواند پیامدهای به ظاهر منفی ای داشته باشد. موردی که ممکن است منفی تلقی شود، زیر ذره بین بودن عملکرد و رفتار مدیران ،مربیان و بازیکنان تیم  و نقدهای دائمی است که شاید در ذهن این افراد نوعی تخریب تلقی شود.
سالهاست که هرکسی که مدیر، مربی یا بازیکن یکی از تیمهای استقلال و پیروزی می شود،هنگام عقد قرارداد با این تیمها به خوبی آگاه است که در تیررس نقد رسانه ها قرار داشته و در مقابل شانس زیادی برای کسب محبوبیت و شهرت خواهد داشت. با این آگاهی، بسیاری از مربیان و بازیکنان حاضر بودند، خطرات ناشی از شعارهای احتمالی  هواداران و نقدهای تند رسانه ای و حواشی زیاد این تیمها را که در صورت ناکامی و حتی در زمان موفقیت بر علیه شان بیان می شود را به جان بخرند، اما برای رسیدن به محبوبیت و کسب موفقیت در این تیمها بازی کنند.
مدیران ،مربیان و بازیکنان تیراختور نیز آگاه باشند که حضور در این تیم  نیز شرایط مشابهی دارد و دارای مسئولیت بیشتری است. در تیراختور تماشاگران و رسانه ها بیشترین حمایتها را می کنند. در کنار این حمایتها ،رسانه ها دهها تحلیل و نقد را نیز می نویسند.هر یک از این رسانه ها و نویسنده ها از یک نگاه مطالب را بیان می کنند.
اما به نظر می رسد مدیران و مربی محترم تیراختور تحمل کمتری نسبت به نقد شدن داشته و با موضع گیری، هر گونه انتقادی را تخریب تصور می کنند.در دو سال اخیر نیز شاهد بودیم که با کوچکترین انتقادی، مربی تیم قهر کرده و یا رسانه ها را تهدید نموده و حتی خبرنگار را از جلسه اخراج کرده است. مدیران تیم هم صبر وتحمل کمی، در برابر انتقادات داشته اند.
این در حالی است که در دو هفته گذشته برخی روزنامه ها و سایتهای مرکز، با بزرگ نمایی حرکت جاسم کرار و اعتراضات تماشاگران در دیدار پیروزی، خواهان محرومت بلندمدت این بازیکن و همچنین طرفداران تیراختور شده اند که این مطالب تخریبی(نه انتقادی) هرگز با واکنش مناسب همراه نبوده است.اما در مقابل ،انتقاد(نه تخریب) نشریه سراسری هواداران ورزش آزربایجان و برخی سایتهای هواداری از مربی تیم، واکنشهای شدیدی را در پی داشته است.
بدون شک رسانه ای که فقط به تعریف و تمجید تیم بپردازد و اشکلات تیم را بیان نکند، نمی تواند برای تیم مفید باشد. از این رو، از مدیران،کادر فنی ،بازیکنان و بخصوص مربی موفق تیراختور انتظار می رود،ضمن افزایش آستانه تحمل خود از انتقادات استقبال کرده و با صبر و حوصله در مقابل انتقادات که لازمه کار در تیمهای بزرگ است،از تقابل بی مورد با رسانه ها خودداری نموده و از حاشیه سازی برای تیم بپرهیزند تا شاهد حضور و موفقیت تیراختور در میادین آسیایی و جهانی باشیم.
آغ بولوت

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر