۱۳۸۹ دی ۹, پنجشنبه

پاسخ كميته انضباطي به اظهارات دايي

پس از اظهارات علي دايي عليه مجتبي شريفي رئيس کميته انضباطي فدراسيون فوتبال اعضاي اين کميته پس از بازخواني گفته‌هاي سرمربي پرسپوليس نکاتي را براي روشن شدن اذهان اهالي فوتبال و به ويژه مردم اعلام کردند.

پاسخ کميته انضباطي به دايي که در اختيار خبرگزاري فارس قرار گرفته به شرح زير است:

* دايي آغازکننده بحث بود
اصولا کميته انضباطي سعي در عدم پاسخگويي به موارد اينچنيني دارد اما آغازکننده بحث در برنامه شبکه 4 تلويزيون علي دايي بود. کميته انضباطي در سخن گفتن از اهالي فوتبال و بويژه اسطوره بزرگي مانند علي دايي کاملا پرهيز دارد اما دايي منصفانه نگاه ‌کند که در برنامه شبکه 4 او بدون هماهنگي قبلي ميهمان تلفني شد و مطالبي را طرح فرمودند مبني بر اينکه من با بخيه‌هاي فراوان و صدمات گوناگون از صحبت در مورد فوتبال محروم هستم اما شريفي بدون سابقه فوتبالي حق صحبت دارد. ايشان بايد بداند که کميته انضباطي قصد پاسخگويي به او را نداشت اما او آغازکننده بحث بود.

* رئيس کميته انضباطي کم حافظه نيست
احترام اسطوره‌اي مانند علي دايي بر همگان واجب است اما نبايد احترام، مانع رسيدگي به تخلف شود همانطور که تخلفات اجتماعي افراد محترم را نيز مي‌توان مورد رسيدگي قرار داد. بنابراين رئيس کميته انضباطي کم حافظه نيست و خدمات ايشان را فراموش نمي‌کند اما هرگز خدمات گذشته نمي‌تواند عامل معاف شدن از تنبيه در ازاي تخلفات آينده باشد. بنابراين خدمات محفوظ اما تنبيه نيز سر جايش است.

* اهانت دايي به ديگران نيز قابل پيگيري است
نکته ديگر اينکه در خصوص بيانيه مورد نظر علي دايي اصولا در برنامه شبکه 4 ايشان فرمودند اگر به کسي اهانت شده و فردي مورد اهانت قرار گرفته محاکم قضايي بايد آنرا پيگيري کند. آقاي دايي قبول دارند که اگر قرار است به اهانت ديگران عليه ايشان رسيدگي شود اهانت ايشان به ديگران نيز در کميته انضباطي قابل پيگيري است. اگر قرار است اهانت عليه داور و رئيس فدراسيون در حيطه وظايف کميته انضباطي نباشد چرا رسيدگي به اهانت ديگران به علي دايي در صلاحيت کميته انضباطي تلقي مي‌شود؟ ايشان که فرموده‌اند کميته انضباطي حق رسيدگي به اهانت را ندارد چرا در شبکه 4 به اينکه چرا کميته انضباطي به اهانت هواداران تراکتورسازي عليه ايشان رسيدگي نکرده معترض بودند؟ مگر يک بام و دو هوا مي‌شود؟ اگر رسيدگي به اهانت ديگران در صلاحيت ما نيست چرا بايد به اهانت هواداران تيم تراکتورسازي به ايشان رسيدگي کنيم؟ به ادعاي ايشان ما فاقد صلاحيت اين امر هستيم اما همانطور ما بايد به اهانت ديگران عليه دايي رسيدگي کنيم بايد بتوانيم به اهانت ايشان عليه ديگران رسيدگي کنيم. مگر مي‌شود ما صلاحيت رسيدگي به اهانت ديگران به علي دايي را نداشته باشيم؟

* حضور در تيم ملي پل ارتباطي براي رفتن به تيم‌هاي خارجي است
کميته انضباطي خدمات ايشان در تيم ملي را به ياد دارند اما فردي که در فوتبال فعاليت مي‌کند اولا در ازاي راه يافتن به تيم ملي ارزش افزوده و مضاعف را پيدا مي‌کند و گذشته از اين که اين حضور در سقف قرارداد مالي‌اش تأثير مي‌گذارد پل ارتباطي براي حضور در تيم‌هاي خارجي هم مي‌شود و بخشي از تکاليف مربوط به حوزه فعاليت اين فرد نيز تلقي مي‌شود. بنابراين با تاکيد بر حافظه تاريخي بر اين امر اصرار داريم که در ازاي ارزش افزوده و مزيت کسب شده بايد به تکليف فردي در مقابل تيم ملي عمل شود و از اين رو نبايد منتي بر ديگران گذاشت.

* مربيان نبايد در مسائل حقوقي اظهارنظر کنند
در متن مصاحبه رئيس کميته انضباطي آمده است مربيان و علي دايي نبايد در حوزه مسائل حقوقي اظهارنظر کنند مگر بيان اينکه ديدگاه کميته انضباطي و استيناف نادرست است آن هم در رسانه عمومي با توجه به عدم تخصص علي دايي در امور حقوقي فاقد اعتبار است اما اگر ايشان چنين حقي براي خود قائل است بنابراين اکثريت مردم مي‌توانند در فوتبال که يک ورزش مورد توجه عموم است اظهارنظر کنند.

* از خلاف واقع بودن بيانيه فدراسيون بي‌اطلاع بوديم
اگر علي دايي معتقد است در بيانيه فدراسيون فوتبال مطلبي خلاف واقع بيان شده بايد آن را با ذکر دليل و طرح شکايت مطرح مي‌کرد. ما از متن خلاف واقع بيانيه فدراسيون خبر نداشته و نداريم. طبق رويه حقوقي قضايي مدعي بايد براي اثبات ادعاي خود دليل بياورد و در کنار اقامه دليل مبادرت به طرح شکايت کند که در مورد اين بيانيه چنين امري از سوي علي دايي انجام نشده است.

* رسيدگي به اهانت به هواداران به تشخيص کميته انضباطي است
دايي در شبکه 4 تلويزيون گفت‌ چرا به اهانت هواداران تراکتورسازي عليه او رسيدگي نشده است. اين موضوع يعني اهانت هواداران به يک فرد، با توجه به زمينه‌ها و سوابق موجود و مرتبط با اين حوزه و تشخيص کميته انضباطي بستگي دارد و بيان آن در يک برنامه زنده تلويزيوني مي‌تواند منشأ التهاب و تنش در بين هواداران آن تيم شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر