۱۳۸۹ دی ۷, سه‌شنبه

مهم‌ترين اتفاق‌هاي ليگ تا هفته بیستم!

خداحافظي كريم باقري از فوتبال، قعرنشيني استيل آذين، شكست‌هاي بي‌سابقه پرسپوليس و صدرنشيني مجدد ذوب آهن از مهم‌ترين اتفاق‌هاي ليگ تا اين جا بوده‌اند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، 20 هفته از دهمين دوره ليگ برتر گذشته است و تيم‌ها براي 5 هفته به تعطيلات رفته‌اند. اتفاق‌ها و حواشي اين 20 هفته همانند دوره‌هاي گذشته زياد بوده و بد نيست، نگاهي كوتاه به بيست حاشيه‌ي ليگ دهم تا اين ايستگاه داشته باشيم.

* كريم باقري، خداحافظ فوتبال

شايد بزرگ‌ترين اتفاق اين بيست هفته (و ليگ دهم) خداحافظي ناگهاني كريم باقري از فوتبال باشد. كاپيتان پرسپوليس پس از آن كه چند هفته در تركيب اصلي تيم قرار نگرفت و حتي به عنوان بازيكن تعويضي هم به زمين نيامد، از تمرين‌هاي پرسپوليس قهر كرد و اين شائبه به وجود آمد كه او از علي دايي دلخور است. حبيب كاشاني، سرپرست باشگاه پرسپوليس سريع دست به كار شد و با باقري جلسه گذاشت تا او را به تيم بازگرداند. اما شماره 6 معروف تصميم خود را گرفته بود و حتي صحبت‌هاي رييس سازمان تربيت بدني هم براي متقاعد كردن او راهگشا نبود. در عين حال باقري عنوان كرد كه به هيچ عنوان از علي دايي دلخور نيست. بدين ترتيب يكي از بي‌بديل‌ترين هافبك‌هاي تاريخ فوتبال ايران 2 ماه پس از خداحافظي از تيم ملي (در ديدار مقابل برزيل) از فوتبال هم خداحافظي كرد. اين روزها صحبت‌هايي مبني بر برگزاري يك بازي براي خداحافظي باقري ميان تيم‌هاي پرسپوليس و استقلال وجود دارد كه البته هنوز قطعي نيست.

* كهكشاني‌ها در قعر جدول

استيل آذين بي‌شك پرحاشيه‌ترين تيم ليگ دهم بوده است. اتفاقاتي كه در اين تيم افتاد، هر يك به تنهايي مي‌توانست جاي پرداختن مفصل را داشته باشد و توجه همگان را به خود جلب كند. تيم حسين هدايتي كه به گفته خودش براي قهرماني بسته شده بود تا اين هفته از ليگ دو مديرعامل و سه سرمربي عوض كرده است. مصطفي آجورلو و امير مهريزي دو مديرعاملي بودند كه هر كدام 7 ، 8 هفته استيل آذين را مديريت كردند و پس از آن اين تيم بدون مديرعامل بوده است. شايد هدايتي به دليل اختلافاتي كه در زمان هر دو پيش آمد، تصميم گرفته استيل آذين بدون مديرعامل اداره شود. هرچند علي پروين از زماني كه مهريزي رفت، همه كاره‌ي بنفش‌پوشان شد. حضور همزمان پروين و مديرعامل در يك تيم، دو پادشاهند كه در يك اقليم نگنجند. استيل آذين با لشگري از ستارگان، پس از بيست هفته در قعر جدول رده‌بندي ليگ است.

* آبادان ، برزيلته !

نفت آبادان يكي از تيم‌هاي تازه صعود كرده به ليگ برتر بود كه با نتايج جالب توجه خود توانسته تا اين لحظه در مكان هفتم جدول قرار داشته باشد. آباداني‌ها كه با تماشاگران پرشور خود و شعار معروف «آبادان، برزيلته» گرماي خاصي به ليگ برتر بخشيده‌اند، در پنج، شش هفته ابتدايي حتي صدرنشين جدول بودند. آلفرد كاسميرو هم با بالا رفتن از فنس‌هاي ورزشگاه در بازي مقابل پرسپوليس و در كل هيجان بالاي خود، همخواني روحياتش با آباداني‌ها را نشان داد.

* علي كريمي اخراج شد و بازگشت

علي كريمي از استيل آذين اخراج شد! اين خبري ناگهاني و غير منتظره بود كه در اثناي برگزاري ليگ در ماه مبارك رمضان و به تصميم آجورلو، مديرعامل وقت استيل آذين انجام شد. آجورلو گفته بود كريم در ملاء عام روزه‌خواري كرده و به همين جهت بايد از استيل آذين برود. اما پس از آن بود كه موج انتقادها از اين تصميم و حمايت‌ها از علي كريمي آغاز شد و افرادي مانند محمد دادگان، علي دايي و حميد استيلي با قاطعيت از «شماره 8» پشتيباني كردند. نتيجه همه اين اتفاقات اما كناره‌گيري آجورلو از استيل آذين و بازگشت كريمي بود!

* ذوب آهن: آيا قهرمان مي‌شود؟

ذوب آهن اصفهان كه با راهيابي به ديدار پاياني ليگ قهرمانان آسيا دوباره اميدهاي ايران را براي قهرماني آسيا پس از چند سال زنده كرده بود، در فينال توكيو از سئونگنام شكست خورد تا استاد كسب نايب قهرماني باشد. با اين حال ذوبي‌ها در بازگشت علي‌رغم خستگي در چند بازي و از دست دادن چند امتياز به خود آمدند و باز هم فاصله‌ي خود با ديگر مدعيان را در صدر جدول بيشتر كردند. شاگردان ابراهيم‌زاده اصلي‌ترين مدعي كسب عنوان قهرماني اين فصل هستند. در عين حال دعواي ذوب آهن با ديگر باشگاه اصفهاني، بر سر اين كه كدام يك تيم اول اين استان هستند، در حال تبديل شدن به يكي از بحث‌هاي عجيب فوتبال ايران بود كه البته خيلي زود تمام شد.

* تراكتورسازي در راه آسيا

تراكتورسازان در نزديك‌ترين فاصله‌ي خود تا آسيا در طول چند سال گذشته قرار دارند. آن‌ها به لطف افت پرسپوليس در اين مدت ركورد پرتماشاگرترين بازي‌هاي اين فصل را به خود اختصاص داده‌اند. البته حاشيه‌هاي اين تيم از همان آغاز ليگ و ديدار نخست مقابل سرخپوشان تهران آغاز شد كه تماشاگران منتسب به اين تيم پس از اتفاقاتي كه در ورزشگاه آزادي افتاد، صندلي‌هاي ورزشگاه را شكستند. شاگردان فراز كمالوند در ادامه شاهد حضور آندرانيك تيموريان در جمع خود بودند و البته براي جذب وحيد هاشميان نيز اقدام كردند اما موفق نشدند. كرار جاسم، بازيكن عراقي قرمزهاي تبريز در ديدار برگشت مقابل پرسپوليس با حركات عجيب خود جنجال به پا كرد تا بازي اين دو تيم باز هم پرحاشيه باشد.

* احمدزاده، اولين تغيير در مربيان

شكست‌هاي متوالي پيكان سبب شد كه محمد احمدزاده، سرمربي اين تيم از سمت خود كناره‌گيري كند. اما مسوولان باشگاه با استعفاي او مخالفت كردند. سرمربي پيشين ملوان دوباره به نيمكت پيكان بازگشت و در اولين بازي در اهواز مهمان فولاد بود اما با دريافت 6 گل ديگر هيچ حرف و حديثي را باقي نگذاشت تا نخستين مربي ليگ دهم باشد كه تيمش را ترك مي‌كند. پس از احمدزاده، عليدوستي هدايت پيكان را در دست گرفت و تا حدودي اين تيم را از قعر جدول جدا كرد.

* هنوز با بازيكن خارجي مشكل داريم!

آمدن بازيكنان خارجي به تيم‌هاي ليگ برتري هم داستان عجيبي پيدا كرده است. پس از آنكه پرسپوليسي‌ها تا آستانه جذب عماد رضا پيش رفتند اين بازيكن به يك باره سر از شاهين بوشهر درآورد تا دست دايي و كاشاني را در پوست گردو گذاشته باشد. پس از او هم حوار ملامحمد با استقلال قرارداد بست اما هرگز در تمرين‌هاي اين تيم شركت نكرد. گفته مي‌شد تا استقلالي‌ها بدهي حوار به پرسپوليس را پرداخت نكنند نمي‌توانند از حضور او در تيم خود استفاده كنند. اما آن‌ها ترجيح دادند از او به فيفا شكايت كنند تا باز هم روشن شود كه باشگاه‌هاي ايراني هنوز با زوايا و خفاياي جذب يك بازيكن خارجي آشنا نيستند. پيش از اين نيز در فصل قبل، ابراهيم توره با غيبت‌هاي متعدد خود سپاهاني‌ها را كلافه كرده بود.

* مرفاوي و مس در اوج

مس كرمان باز هم براي انتخاب مربي خود رو به يك استقلالي آورد و اين بار قرعه به نام صمد مرفاوي افتاد. آن‌ها هر سه بازي اول خود را باختند تا همگان خيلي زود از رفتن مرفاوي حرف بزنند. اما مديران مس به اين فشارها توجهي نكردند و البته نتيجه‌اش را هم ديدند. مسي‌ها پس از باخت آخرشان تا 16 هفته ديگر شكست نخوردند تا اكنون يكي از سه تيم نخست جدول باشند. مرفاوي علي‌رغم اينكه در استقلال آنچنان موفقيتي كسب نكرد،  اما اين‌ روزها در مس وضعيت بسيار خوبي دارد.

* شيث و پرسپوليس، اين داستان ادامه دارد

اردوي پيش فصل پرسپوليس در آلمان با اتفاق‌هايي همراه بود كه خبرش خيلي زود به ايران رسيد. اما علي دايي با بازي دادن به هر دو بازيكني كه در موردشان شايعه‌هايي وجود داشت اين طور القا كرد كه هيچ اتفاقي در آلمان رخ نداده است. با اين وجود پس از داربي 69 شيث رضايي به دلايل «فني» از پرسپوليس اخراج شد و حدود دو ماه از اين تيم دور بود و حتي در مقطعي با اميدهاي سرخپوشان تمرين كرد. پس از مدتي و همزمان با شكست‌هاي پياپي پرسپوليس، دايي صلاح ديد، شيث را ببخشد و او را به تيم بازگرداند. اما با حضور شيث نيز خط دفاع پرسپوليس پيشرفتي نداشت و سرخپوشان دو شكست ديگر را هم تجربه كردند. پس از آنكه استعفاي دايي پذيرفته نشد، او عنوان كرد كه از اين پس افرادي كه دلشان با تيم نباشد را از قطار پرسپوليس پياده مي‌كند و مجددا اولين كسي كه از تركيب بيرون گذاشته شد، شيث رضايي بود. آيا معماي شيث و پرسپوليس همچنان ادامه خواهد داشت؟

*ركورد تارتار و راه‌ آهن

پس از آنكه رسول كربكندي در 7 هفته از گرفتن نتايج مناسب براي راه آهن باز ماند، مهدي تارتار همچون فصل‌هاي گذشته به عنوان مربي ناجي به اين تيم آمد و با گرفتن 13 امتياز در 5 بازي ابتدايي خود ركوردي تازه را در تاريخ اين باشگاه به ثبت رساند. راه آهن در آخرين ديدار خود توانست نفت آبادان را در خانه‌اش شكست دهد كه اين يكي از بهترين پيروزي‌هاي مهدي تارتار بود چرا كه نفتي‌ها در ورزشگاه تختي آبادان تنها از پرسپوليس شكست خورده و تيم‌هايي چون ذوب آهن و استقلال را شكست داده بودند.

* ميثاقيان به درخشان

اكبر ميثاقيان كه پس از چند سال به ليگ برتر بازگشته بود نتوانست آن طور كه بايد با شهرداري تبريز نتيجه بگيرد و البته به بهانه خون‌ريزي معده اين تيم را ترك كرد. پس از آن بود كه حميد درخشان سكان هدايت اين تيم تبريزي را به دست گرفت و در مقاطعي نتايج خوبي هم با اين تيم كسب كرد. شهرداري براي ماندن در ليگ تلاش مي‌كند.

* سپاهان و قلعه نوعي آرام آرام نزديك مي‌شوند

قهرمان فصل گذشته به رسم عادت سرمربي‌اش، بازي‌هاي آغازين خود را در فصل دهم نااميد كننده آغاز كرد. امير قلعه‌نوعي و سپاهان در هفته‌هاي اول آنچنان كه بايد چهره‌ي يك قهرمان را نداشتند و در رده‌هاي پاييني جدول سير مي‌كردند. از همان آغاز فصل باز هم صحبت‌هاي زيادي مبني بر قراردادهاي كلان اين باشگاه اصفهاني با بازيكنان و مربيانش در محافل فوتبالي مطرح مي‌شد و البته آنها نيز تكذيب مي‌كردند. با اين حال زردپوشان اصفهان پس از نتايج نامناسب در هفته‌هاي اول به خود آمدند و روندي را كه در فصل قبل در پيش گرفته بودند و همه تيم‌ها را با اختلاف فراوان شكست مي‌دادند، از نو شروع كردند و خيلي سريع خود را به جمع مدعيان قهرماني رساندند. سپاهان در زمان برگزاري بازي‌هاي آسيايي گوانگ‌جو به دليل حضور سه بازيكنش تصميم گرفت كه بازي‌هاي خود در اين برهه زماني را برگزار نكند و به همين دليل اكنون دو بازي از ساير تيم‌ها كمتر دارد. هنوز معلوم نيست كه اين بازي‌ها قرار است چه زماني برگزار شود چرا كه اين تيم باز هم در تيم ملي كه در جام ملت‌هاي آسيا حضور خواهد يافت، بازيكن دارد. بايد ديد پرافتخارترين مربي ليگ امسال چه نتيجه‌اي را كسب خواهد كرد.

* نفت تهران و ترس از سرنوشت پاس، صبا و پيكان

صبا از ديگر تيم‌هايي بود كه در نيم فصل اول سرمربي خود را عوض كرد. آن‌ها در ابتدا با محمود ياوري كار خود را آغاز كردند و از قضا نتايج خوبي هم كسب كردند اما به يكباره ياوري و صبا به همكاري با يكديگر پايان دادند. در ابتدا قرار بود سهراب بختياري زاده هدايت اين تيم را در دست گيرد اما او كه دوست نداشت به اين زودي‌ها به دنياي مربي‌گري وارد شود به اين پيشنهاد پاسخ منفي داد تا عبدالله ويسي سرمربي نماينده قم شود. نفت تهران از ديگر تيم‌هايي بود كه به تازگي از ليگ يك به دسته برتر آمده بود. با وجود اين كه در تيم حسين فركي بازيكن سرشناسي به چشم نمي‌خورد، اما نفتي‌ها در نيم فصل اول نتايج قابل قبولي گرفتند. موضوعي كه به يكباره به نفتي‌ها اعلام شد و آن‌ها را در بهت كامل فرو برد، تصميم مربوط به انتقال آن‌ها به استان مركزي بود كه نه تنها اين باشگاه بلكه كل دوست‌داران فوتبال را نگران كرد. اخيرا بازيكنان اين تيم در نامه‌اي به كفاشيان درخواست كرده‌اند كه انتقال اين تيم تا پايان فصل صورت نگيرد. بايد ديد سرنوشت نفت همانند پاس و صبا مي‌شود يا خير.

* مجيد جلالي: "اين فوتبال خيلي كثيف است"

به غير از نفت آبادان ديگر تيم‌هاي جنوبي اما آن چنان در كانون توجه قرار نداشتند. شاهين بوشهر با هدايت حميد استيلي آن گونه كه مي‌خواست بازي مي‌كرد اما آن طور كه دوست داشت نتيجه نمي‌گرفت و همين موضوع باعث شده بود كه مسوولان اين باشگاه در پايان نيم‌فصل تصميم به بركناري وي بگيرند اما استيلي با راي هيات موسسين اين باشگاه همان طور كه رفته بود، همان گونه هم برگشت. شاهين اكنون شكاري بزرگ به نام عماد رضا را در اختيار دارد كه مي‌تواند در 14 بازي مانده تا پايان ليگ بسيار به آن‌ها كمك كند. فولاد خوزستان اما باز هم با مجيد جلالي ليگ را آغاز كرد. اهوازي‌ها اگرچه در چند بازي با قاطعيت حريفان خود از جمله پيكان (6 ـ صفر) و استقلال (4 ـ صفر) را شكست دادند اما در چند ديدار نيز به اتفاقاتي كه برايشان رخ داده بود معترض بودند كه نمونه بارز آن بازي آخر آن‌ها در مقابل سپاهان بود كه باعث شد مجيد جلالي با ناراحتي فراوان نشست خبري پس از بازي را ترك كند و فقط اين جمله را بگويد: "اين فوتبال خيلي كثيف است".

* بركناري عجيب و غريب مديرروستا

بركناري اصغر مديرروستا از پاس همدان هم از داستان‌هاي بديعي بود كه فقط در فوتبال ايران اتفاق مي‌افتد. پس از آنكه پاسي‌ها در چند هفته متوالي نتوانستند با مديرروستا به نتايج دلخواه دست پيدا كنند، كادر فني و مديريتي اين تيم به طور هماهنگ از سمت خود استعفا دادند. مديرروستا هم وقتي ديد كه همه استعفا كردند كناره‌گيري خود را از سرمربي‌گري اعلام كرد اما بقيه افراد به محض استعفاي او به كار خود بازگشتند! محمود ياوري پس از چند هفته بدون تيم بودن، باز هم تيم‌دار شد و اين بار به همدان رفت.

* ملوان انزلي: آرامش قوي سپيد

ملوان انزلي از تيم‌هاي كم‌حاشيه‌ي اين 20 هفته بود. انزلي‌چي‌ها براي چند هفته در مقابل حريفان مدعي‌شان، خودي نشان دادند و به نوعي هيجان را در دل هواداران‌شان زنده كردند. هر دو تيم جزو تيم‌هايي هستند كه براي رده‌هاي مياني جدول تلاش مي‌كنند.

* اينجا استقلال، مهمات تمام. بمبي نمي تركد

آبي‌پوشان تهران برخلاف رقيب ديرينه‌شان فصل تقريبا آرامي را پشت سر گذاشتند. پرويز مظلومي پس از چندين فصل به آرزوي خود رسيد و توانست سرمربي‌گري استقلال را به دست بياورد. البته او پس از نتايج ضعيف استقلال بارها اين گونه عنوان مي‌كرد كه برخي افراد به دنبال صندلي او در اين تيم هستند اما تاكنون كه اتفاق خاصي براي اين جايگاه نيفتاده است. مهمات علي فتح‌ الله زاده تمام شده و او ديگر بمب نمي‌تركاند. او و ساير استقلالي‌ها هنوز معتقدند گل محمد نوري به آنها در داربي 69 آفسايد بوده است. فرهاد مجيدي، كاپيتان آبي‌پوشان بار ديگر از سوي افشين قطبي به تيم ملي دعوت شد اما او هم ترجيح داد همانند مهدوي كيا و هاشميان، از فوتبال ملي خداحافظي كند. شايد بدترين اتفاق براي استقلالي‌ها، مصدوميت ميلاد ميداودي بود كه او را 4 ماه خانه‌نشين كرد. قرار بود حوار ملا محمد به استقلال بيايد اما او هم همانند ديگر بازيكنان خارجي آبي‌پوشان در اين فصل سر از هر جايي درآورد به غير از استقلال!

* دايي از آبرويش خرج مي‌كند

علي دايي در اين فصل تا مرز پشيماني كامل از ورود به عرصه مربي‌گري پيش رفت اما اين بازيكنان پرسپوليس بودند كه پس از استعفاي گلزن‌ترين مهاجم ايران و جهان، از او درخواست كردند به پرسپوليس بازگردد. البته دايي دعوت آن‌ها را به سرعت اجابت كرد و با وجود اين كه اعلام كرده بود به پذيرفته شدن يا نشدن استعفايش توجهي ندارد، اين بار با هدف كنار گذاشتن كساني كه دل‌شان با پرسپوليس نيست، به اين تيم بازگشت. پس از آنكه سرخپوشان تهران 5 هفته متوالي را با شكست پشت سر گذاشتند، همه به ياد ناكامي علي دايي به همراه تيم ملي در مقابل عربستان افتادند و اين گونه عنوان كردند كه او فقط يك بازيكن خوب بوده و نمي‌تواند مربي خوبي هم باشد. با همه اينها دايي پس از اولين پيروزي خود در آن شرايط، باخت را در مكتب خود موضوعي ناشناخته تلقي كرد و گفت قدرتمندانه به فوتبال بازمي‌گردد.

* بازهم داوري ...

يكي ديگر از اتفاق‌هاي عجيب اين 20 هفته، اشتباه ابتدايي داور مسابقه تيم‌هاي مس و ذوب آهن بود كه بحث آن هنوز هم تمام نشده و تيم كرماني مدعي است كه به دليل اشتباه سعيد بخشي‌زاده اين بازي بايد تكرار شود. البته مسعود عنايت به مانند هميشه انتقادها از را داوري رد مي‌كند و معتقد است اشتباه‌هاي داوري جزئي از فوتبال است. بدون شك داوري‌هاي اين 20 هفته آنقدر بحث‌برانگيز بود كه همگان موضوع رفتن عنايت از كميته داوران را دوباره مطرح كنند. معلوم نيست بحث داوري كي مي‌خواهد در فوتبال ايران ديگر مشكل‌آفرين نباشد.

* 4 تيم شهرستاني در بالاي جدول، استقلال و پرسپوليس پنجم و ششم

گذشته از تمامي وقايعي كه در اين 20 هفته رخ داد و به نوعي توجه‌ها را به سمت خود جلب كرد، نگاهي به وضعيت تيم‌ها در جدول رده‌بندي هم خالي از لطف نيست. براي اولين بار در چند سال گذشته است كه چهار تيم شهرستاني در تعطيلي‌هاي نيم‌فصل بالاي جدول را از آن خود كرده‌اند و سرخابي‌هاي تهران مكاني بهتر از پنجم و ششمي ندارند. اين مي‌تواند نويد يك فوتبال جذاب‌تر را كه در سرتاسر ايران هيجان مي‌آفريند به دنبال داشته باشد اما مطمئنا اين هيجان‌آفريني با انتقال تيم‌هاي تهراني به شهرستان‌ها ممكن نخواهد بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر